10 geniale manieren om je hersenen in de 'vrijetijdsmodus' te zetten


Burn-out is een zeer reëel probleem dat alleen maar groter wordt en vaker. De dagen van het kantoor verlaten en het werk achterlaten zijn moeilijker te doorstaan.

De American Psychological Association ondervroeg volwassen Amerikaanse werknemers en ontdekte dat 79% voelde werkgerelateerde stress, 63% zei dat hun baan cognitieve vermoeidheid veroorzaakte, 49% was emotioneel uitgeput en 36% was fysiek vermoeid.

Naar om dit te bestrijden, hebben mensen vrije tijd nodig – en tijd die ze niet aan hun werk hoeven te denken. Maar hoe druk je op de uit-knop? We hebben een aantal experts om advies gevraagd over hoe je je brein in de vrijetijdsmodus kunt zetten als het op je to-do-lijstje blijft hangen:

Zeg “tot ziens” tegen de werkdag.

Om volledig over te stappen van werk naar de vrijetijdsmodus, je moet je werktaken achter je laten. Keegan LaMar, een prestatie- en leiderschapscoach en gecertificeerde prestatiemindsetcoach voor atleten, noemt dit “handen schudden met de werkdag.”

“Het uitschakelen van uw werkcomputer of het uitloggen van uw werkapplicatie is als een handdruk om te zeggen ‘goede zaken met u gedaan vandaag’”, zei hij.

Sluit uw laptop, zet uw pc uit, zet uw werktablet uit – alles wat u kunt doen om voor een dag afscheid te nemen van uw werkgever, werknemers en klanten. Daag jezelf uit om deze apparaten uitgeschakeld te houden totdat je werk de volgende ochtend weer begint.

Vind je ontspannende nummer.

Op dezelfde manier gebruiken atleten een oppomplied om het veld of veld op te lopen om zichzelf in de headspace van het spel te krijgen, gebruik muziek als een signaal van welke energie je willen aangaan”, zegt Lia Garvey, een organisatieadviseur, auteur van “ Unstuck” en TEDx Speaker.

Ze stelde voor een nummer te zoeken dat je helpt je hoofd leeg te maken of je uit je werk haalt mindset en speel het in de auto op je woon-werkverkeer, of thuis voordat je de computer uitlogt voor een dag.

“Maak er een ritueel van waarbij je klaar bent als je het lied hoort met werk – niet terugspringen om je e-mail nog een laatste keer te checken, anders schiet je het doel voorbij, ‘legde ze uit, en ze merkte op dat haar favoriete nummer’ Blinding Lights ‘van The Weeknd is.

Wil je niet elke dag naar hetzelfde nummer luisteren? Spring op Spotify of Pandora en zet een afspeellijst op van een genre waar je je goed bij voelt, zoals ’91s hiphop of moderne pop.

Berg het op.

Stel je een archiefkast voor in gedachten . “Denk aan alle dingen die je morgen op je werk moet doen en leg ze mentaal in de kast,” zei Karen Tom, een gecertificeerde gezondheids- en levenscoach.

Denk aan eventuele problemen op het werk en plaats ze ook in je mentale kast. “Stel je voor dat je de lade van de kast dichttrekt en beseft dat je hem de volgende dag op je werk weer zult openen”, legde ze uit.

Changing out of

Hero Images Inc via Getty Afbeeldingen

Het veranderen van “werkkleding” – zelfs als het een joggingbroek is – in nieuwe, comfortabele kleding kan je hersenen in de ontspanningsmodus zetten.

Kleed je om.

Moet je een pak dragen naar kantoor? Of misschien een mooie rok en hakken? Zodra je binnenkomt, trek je je schoenen uit, trek je comfortabele huisschoenen aan en trek je kleding aan waarin je je ontspannen kunt voelen.

“Zelfs als je werk-van-huis-uniform een ​​yogabroek is, kan het uittrekken van je ‘werkkleding’ een signaal zijn dat je klaar bent voor de dag, ‘ legde Garvey uit.

Afhankelijk van wat je na het werk aan het doen bent, verander je in iets wat je niet zou doen draag naar je werk, ook al betekent dat alleen maar dat je je pluizige pantoffels aantrekt terwijl je het avondeten klaarmaakt.

Beperk de werkpraat.

“Als je klaar bent met werken, praat dan niet over werk,” zei LaMar.

Vaak zijn we klaar met werken, maar kletsen we uren later over werkgerelateerde zaken, of dat nu aan de telefoon is met een vriend, aan de eettafel met je gezin, of voordat je in slaap valt met je wederhelft. LaMar herinnert ons eraan dat onze woorden onze aandacht zullen richten, dus als we er een punt achter zetten, is het belangrijk om onze aandacht ergens anders op te richten.

Plan iets leuks.

“Een activiteit of plan hebben voor wanneer als je klaar bent met werken, kun je in de vrijetijdsmodus komen”, zegt dr. Flora Sadri-Azarbayejani, een arts met Psyclarity Gezondheid in Boston.

Als ze van haar werk komt, kijkt ze uit naar activiteiten zoals het spelen van een spel, in een hobby, of naar buiten gaan. Je kunt ook een happy hour organiseren met een vriend of een film- en popcornavond plannen met je gezin.

“Dit kan een geweldige manier zijn om van het werk af te stappen en meer tijd te besteden aan vrijetijdsactiviteiten snel en gemakkelijk,” voegde ze eraan toe.

Maak een nep woon-werkverkeer.

Thuiswerken? Doe alsof je dat niet doet. Dit is wat Cynthia Davies, een bedrijfseigenaar in Sarasota, Florida, geeft het einde van haar werkdag aan.

Davies maakt graag een korte wandeling van vijf minuten een blokje om. Dit geeft u het gevoel uw werkruimte te verlaten en terug te keren naar uw thuisruimte. “Als het weer niet gunstig is, ga ik naar een andere kamer in mijn huis en luister ik dezelfde vijf minuten naar een podcast of audioboek, net zoals ik vroeger deed tijdens mijn woon-werkverkeer”, legde ze uit. “Zodra die tijd om is, weet ik dat het tijd is om over te schakelen naar de vrijetijdsmodus.”

Bel of sms een vriend(in).

Als de klok stilvalt, pak dan de telefoon en word sociaal. “Een kort gesprek met een vriend herinnert ons eraan hoe verbonden we zijn met de wereld om ons heen, vooral met andere mensen”, zegt luitenant-kolonel Paul Fritts, een spiritueel expert bij het Holistic Health and Fitness (H2F)-team van het Amerikaanse leger.

Zelfs een gesprek van slechts vijf minuten met een ondersteunende vriend kan u bevrijden van werktijd en u helpen ontspannen in de rest van uw dag. Het kan je er ook aan herinneren dat er meer mensen in de wereld zijn om mee om te gaan dan collega’s en klanten.

Kelvin Murray via Getty Images

Chatten met een vriend kan je helpen je gedachten af ​​te leiden van je werk.

Haal diep adem.

Je werkdag kan gevuld zijn met adrenaline en stress. Je adem kan je helpen om uit die toestand te komen en in

een beter humeur en ontspanningsmodus.

Harel Papikian, gediplomeerd klinisch psycholoog in West Hollywood, Californië, stelde voor om je werkdag af te sluiten met een paar ontspannende buik ademt.

“Neem 20 diep en ontspannen inhalaties, waarbij je je voorstelt dat het centrum van de ademhaling zich in je navel bevindt. Adem zachtjes in, zodat de buik zich vult met de adem. Blijf inademen om de midden- en bovenborst tot aan de keel met frisse lucht te vullen. Laat de uitademing net zo moeiteloos verlopen. Merk de verschuiving in je lichaam op,’ zei hij.

Creëer een vrijetijdsomgeving.

“Zorg ervoor dat wanneer je thuiskomt van je werk, je een omgeving binnengaat waar je kunt ontspannen,” zei5455070 Joni Ogle, gediplomeerd klinisch maatschappelijk werker in Los Angeles en Houston.

Dit kan een woonkamer zijn met gezellige meubels, een rustige tuin of een aangewezen ruimte alleen voor jezelf. Je zult zeker niet in staat zijn om de werksfeer te laten varen als je in je thuiskantoorruimte blijft of een kamer betreedt die vol ligt met papierwerk en rekeningen.

15924000069003