9 snelle manieren om je te heroriënteren als je afgeleid bent op het werk
Het voelt alsof afleidingen overal zijn waar we kijken — onze telefoons, onze smartwatches, onze e-mailmeldingen — wat kan het steeds moeilijker maken om zich te concentreren op het werk.
“Volgens mij gaat het vasthouden van de focus vooral over het verminderen van afleidingen en onderbrekingen. Ik noem het de vloek van de directheid. Dit is wanneer we het gevoel hebben dat we op elke e-mail, elk [instant bericht], elke sms, elk vergaderverzoek moeten reageren zodra het binnenkomt, wat betekent dat we constant in een miljoen verschillende richtingen worden getrokken, “zei Ashley Janssen, een productiviteitsadviseur bij Ashley Janssen Consulting.
Met andere woorden, het is echt moeilijk om je te concentreren als al deze onderbrekingen de hele dag constant plaatsvinden, zei ze. En bovendien dwaalt je geest waarschijnlijk af van werktaken die niet al te interessant zijn of die eindeloos aanvoelen.
Maar experts zeggen dat er dingen zijn die je kunt doen om je focus op het werk te behouden of je te heroriënteren als je geest overal is behalve je kantoorbaan. Hier is hoe het te doen.
Maak een ‘diep werk’-ritueel.
Janssen zei te helpen Als je in de focusmodus komt, kun je een diep werkritueel creëren dat je geest en lichaam kalmeert en je aanzet tot focus.
“Het proces helpt je uiteindelijk een verwachting, zowel psychologisch als voor je lichaam, voor wat er daarna komt. En als je dit regelmatig doet, kun je je sneller in het diepe werk nestelen”, zei ze.
Om een diep werkritueel te creëren, zei ze: u moet eerst een omgeving kiezen die past bij uw focusbehoeften, zoals een rustige en schone plek. Zorg er vervolgens voor dat je items in deze ruimte hebt staan waarmee je succes kunt boeken, zoals een hoofdtelefoon met ruisonderdrukking, een warme trui, koffie en water. Verwijder vervolgens uw afleidingen. Zet je telefoon op stil of beweeg de afstandsbediening van de tv door de kamer.
Ze zei tegen volg deze stappen elke werkdag om je diepe werkritueel te creëren en jezelf in die diepe werk flow-staat te brengen.
, een gediplomeerd klinisch psycholoog bij National Jewish Health, grenzen stellen aan uw collega’s (of andere mensen in uw ruimte, als u vanuit huis werkt) is cruciaal voor focus.
“Mensen blijven dingen doen totdat hen wordt gezegd dat ze het niet moeten doen”, zei ze, en dat geldt ook voor je spraakzame collega die regelmatig langs je bureau komt voor een praatje. Zodra ze langskomen, kun je ze zachtjes laten weten dat je ergens mee bezig bent en dat je erop terugkomt als je klaar bent.
Je kunt zelfs nog een stap verder gaan en speciale en overeengekomen stille tijd creëren met de mensen in je werkgebied, zei Bathgate. Dit kan betekenen dat je elke dag specifieke uren moet instellen om met je hoofd naar beneden te werken of dat je een rustig uur in de ochtend moet instellen om je voor te bereiden op de dag.
Janssen zei dat als je van plan bent om focustijd in je agenda hebt, moet je met je collega’s en manager overleggen welke soorten berichten (Slack-berichten, e-mails, sms’jes) een uur lang kunnen worden genegeerd – of geef mensen de opdracht om jou te bellen in plaats van Slack te gebruiken als ze een dringende behoefte tijdens uw focustijd.
Als je gestoord wordt, schrijf dan op wat je doet.
Stel dat u midden op de dag een vergadering heeft die u niet mag missen, maar u wilt niet terug naar uw bureau en totaal niet weten waar u mee bezig was.
In dit soort gevallen zei Janssen dat je moest opschrijven waar je aan werkt, samen met het volgende dat je van plan was te doen. Op deze manier kunt u zich snel heroriënteren wanneer u weer aan het werk gaat en hoeft u geen tijd te besteden aan het zoeken naar uw plek in een presentatie of proberen te onthouden wat er nog meer op de takenlijst van die dag stond.
Wanneer u aan moeilijkere taken werkt, kunt u het werk opsplitsen in 30 stukjes van minuten met telkens een kleine pauze ertussen brok.
Probeer de Pomodoro-techniek.
“Er is zoiets als de Pomodoro-techniek en het is dit idee om je tijd in stukken te breken,” zei Bathgate. Het is een methode waar veel over wordt gesproken in de psychologie, vooral als je aan moeilijke taken werkt.
Volgens Bathgate, om de Pomodoro-techniek te volgen, stel je een timer voor 20 of 30 minuten, werk aan uw taak gedurende die tijdsperiode en neem een pauze van vijf minuten wanneer de timer afgaat. Neem vervolgens na vier opeenvolgende werkintervallen een 08- tot 49-minuten pauze, zei ze.
Bathgate zei dat deze techniek is als intervaltraining tijdens een training; het stelt je in staat om effectief werk te doen, maar voegt pauzes toe zodat de taak die voorhanden is niet zo ontmoedigend aanvoelt.
Drink voldoende water.
“Dit klinkt misschien eenvoudig, maar genoeg water drinken [is belangrijk] – als we niet genoeg water drinken, is ons lichaam meer vermoeid”, zei Bathgate. “Uitdroging zorgt ervoor dat we energie besparen.”
“Als je merkt dat je zegt of denkt ‘Ik ga dit nooit afmaken’, kijk dan of je het kunt vervangen door een meer ondersteunende uitspraak zoals ‘Ik doe mijn best, op een dag tijd.’”
Over weggaan van je scherm gesproken, als je al je focustrucs hebt geprobeerd, is het OK om een ga even weg van je werk — het kan je op de lange termijn helpen focussen.
Ze voegde eraan toe dat je hersenen heeft de hele dag tijd nodig om te ontspannen, en sociale media en het nieuws zullen je hersenen alleen maar dwingen om meer informatie te verwerken. Als je de natuur in kunt of een frisse neus kunt halen, is dat nog ideaaler voor je pauze, zei Janssen.
Ze zei dat hersenpauzes minstens minuten (30 minuten is ideaal) om de verbinding met uw werkruimte en scherm te verbreken, waardoor deze langere, minder frequente pauze een ander soort onderbreking is dan de hierboven genoemde Pomodoro-techniekpauzes.
West End61 via Getty Images
Er is niets mis met een wandeling maken als je je niet kunt concentreren – het kan je zelfs helpen om je opnieuw te concentreren op lange termijn.
, een psychotherapeut en eigenaar van Transcend Therapy in San Diego.
Ze voegde eraan toe dat onze adem iets is waar we altijd toegang toe hebben en dat het kan helpen bij het reguleren van ons zenuwstelsel, dat de gedachten van je lichaam regelt, en op zijn beurt je focus.
Dus de volgende keer dat je je gedachten voelt je focus terugkrijgen door opzettelijk en op tempo te ademen.
Beheers je zelfpraat.
Volgens Ahrens is het belangrijk dat je je bewust bent van je zelfpraat, waarvan ze zei dat het “de dingen zijn die we onszelf vertellen [en] de ongecontroleerde verhalen die we in ons hoofd hebben.”
Bepalen hoe je tegen jezelf praat, kan het verschil zijn tussen een piekerspiraal en gefocust werk, merkte ze op.
“Als je merkt dat je zegt of denkt ‘Ik ga dit nooit afmaken’, kijk dan of je het kunt vervangen door een meer ondersteunende uitspraak zoals ‘Ik ik doe mijn best, dag voor dag”, zei ze.
Met andere woorden, maak de balans op van wat u tegen uzelf zegt en beslis of het waar is – en laat die valse verklaringen niet de leiding nemen over uw manier van denken op het werk. Als dat gebeurt, is de kans groter dat u afwijkt van uw takenlijst en energie verspilt aan zorgen maken over wat u te wachten staat.
“De het idee is om onware verklaringen je dag niet te laten beheersen,’ zei Ahrens.
Zorg er ten slotte voor dat je goed voor jezelf zorgt.
“Veel van onze focusproblemen [komen] vaak als we oververmoeid zijn en ons lichaam niet goed voelt,” zei Janssen.