Artsen onthullen 'het enige voedsel dat ik niet zal opgeven'


Artsen besteden jaren aan het leren over de beste manieren om zorg te verlenen van het menselijk lichaam. Maar als mensen zelf weten ze dat het leven niet alleen uit regels en best practices bestaat. Soms heb je gewoon een stuk pizza, een koud blikje cola light of wat melk en koekjes nodig, en dat is ook goed.

We spraken met artsen op gebieden als huisartsgeneeskunde, cardiologie, interne geneeskunde, volksgezondheid, dermatologie en plastische chirurgie, die ons vertelden over manieren waarop zij hun eigen voedingsleven in evenwicht brengen. Een goed voorbeeld is dr. Femi Akinnagbe

, een huisarts in huisartsgeneeskunde aan Harbor-UCLA Family Medicine in Los Angeles. Vier tot zes dagen per week oefent en mediteert hij. “Ik vind dat die praktijken niet alleen goed zijn voor mijn gezondheid, maar ook essentieel zijn voor mijn dagelijkse stressvermindering”, zei hij. Maar, zei hij, er zijn momenten dat hij het anders aanpakt.

Hij gaf toe er zijn momenten waarop “gymmen en in stilte zitten me niet helemaal in de gelijkmoedige staat van zijn brengen die me in staat stelt om door de wereld te navigeren vanuit een staat van innerlijke rust”, en voor die gelegenheden “breng ik wat quality time door met mijn twee therapeuten, Ben & Jerry. In mijn jonge jaren kon ik in één keer een hele pint koude, romige goedheid oppoetsen. Na talloze patiënten met diabetes te hebben behandeld, heb ik mijn gewoonte teruggebracht tot slechts een paar lepels als ik me eraan overgeef.”

Zoete verlangens

Veel van de dokters die we hebben gesproken met toegegeven een zoetekauw te zijn die af en toe aandacht nodig heeft. Gezichtsplastisch chirurg Dr. Babak Azizzadeh proeft Italiaanse gelato met een wafelkoekje. “Ik heb het meestal ongeveer een keer per week als ik thuis ben in Los Angeles, maar ik geniet er dagelijks van als ik in de vakantiemodus ben,” zei hij. “Het doet me denken aan rondlopen in Florence en andere delen van Italië toen ik op een backpacktocht door Europa was tijdens mijn medische opleiding.”

Nog een plastisch chirurg, Dr. Mark G. Albert, volgt redelijk nauwkeurig een veganistisch dieet en omschrijft zichzelf als een ‘casual duursporter’. Toch koopt hij elke maand of twee, als hij in een apotheek is, pindakaasbekers. “Het doet me denken aan mijn jeugd, en er is niets beters dan er een te vinden met bijzonder knapperige chocolade aan de buitenkant en verse pindakaas aan de binnenkant,” zei hij.

En natuurlijk is het altijd goed om ruimte te laten voor chocolade. Dr. Nsisong Asanga, een arts met een achtergrond in volksgezondheid en veldepidemiologie, geniet van chocolade bij speciale gelegenheden. “Voeding, feesten en genieten zijn cool, maar schuldgevoelens hebben geen zin”, zei ze.

Dermatoloog dr. Mojgan Hosseinipour is ook een onverschrokken chocoladeliefhebber. “Ik hou van donkere chocolade met frambozen, de perfecte mix van bitter en zoet,” zei ze. “Ik probeer voornamelijk plantaardige, hele voedselrecepten te eten, en ik vermijd bewerkte voedingsmiddelen en voedingsmiddelen met een hoge glycemische index die de bloedsuikerspiegel kunnen doen stijgen. Maar soms heb ik zin in chips, koekjes of ijs, en dat is oké, zolang het geen dagelijkse gewoonte is.”

Familie favorieten

Soms zijn onze favoriete gerechten verbonden met familiemomenten. Voor dr.

Rich Joseph, wiens klinische praktijk zich richt op obesitas en metabole gezondheid, pizza-avond is een belangrijk familieritueel. “Mijn hele familie houdt van pizza, vooral mijn twee jonge kinderen,” zei hij. “Het is onbetaalbaar om hun ogen te zien oplichten als er pizzadozen door onze voordeur komen. Ik wil dat ze een gezonde relatie met eten hebben en leren dingen te eten waar ze bewust van genieten, zonder schuldgevoel en met mate.”

Rituals like post-dinner milk and cookies can encourage a healthy, balanced relationship with food.Rituals like post-dinner milk and cookies can encourage a healthy, balanced relationship with food.Rituals like post-dinner milk and cookies can encourage a healthy, balanced relationship with food.

Linus Strandholm / EyeEm via Getty Images

Rituelen zoals melk en koekjes na het eten kunnen een gezonde, evenwichtige relatie met voedsel bevorderen.
Rituals like post-dinner milk and cookies can encourage a healthy, balanced relationship with food.

Huisarts Dr. Faisel Syed maakt tijd vrij met zijn zoons voor een after-dinner ritueel van koekjes en melk. “Het is een tijd voor ons geworden om contact te maken, te lachen en te genieten van elkaars gezelschap”, zei hij. “Ik moedig zeker niet aan om ongezond te eten, maar dit gaat meer over het vinden van balans en plezier in de kleine dingen in het leven. Het voedt mijn ziel.”

Proost op bier en cola light

Dr. Deirdre Mattina, een cardioloog bij Cleveland Clinic, volgt het mediterrane dieet en drinkt geen alcohol. Maar er is één verwennerij die ze zichzelf toestaat: een dagelijks blikje cola light. “Ik heb een levenslange obsessie met dat drankje,” zei ze. “We kiezen allemaal onze ondeugden, en ik worstel met deze, maar niemand kan dat koude blikje uit mijn hand wrikken.”

Terwijl ze lange uren werken, is een verfrissend drankje vaak welkom. Voor plastisch chirurg en universitair hoofddocent chirurgie aan de Harvard Medical School Dr. Samuel Lin, een favoriete werkdagdrank is bubbelthee. “Het is een geweldige oppepper als ik de hele dag patiënten op kantoor zie”, zei hij.

Na uren en wanneer ze niet beschikbaar zijn, geven sommige artsen de voorkeur aan een krachtig drankje. Dr. Bradley Serwer is een interventionele cardioloog die zei dat hij een gezond hartdieet volgt “12% van de tijd.” Toch maakt hij een of twee keer per maand plaats voor een dubbele IPA. Hij realiseert zich dat “we met vrienden afspreken voor een drankje of diner, niet om te overleven, maar om op sociaal vlak contact te maken, en af ​​en toe een ‘guilty pleasure’ hoort daarbij.”

Nostalgische gerechten die smaken als thuis

Voedsel dat ‘naar huis’ smaakt, kan voedzaam zijn voor meer dan alleen ons fysieke zelf. Dr. Reid Maclellan is adjunct faculteitslid aan de Harvard Medical School, met expertise in vasculaire anomalieën en lymfoedeem. Zijn favoriete traktatie, zei hij, is whisky. “Ik ben zowel Schot als Tennesseaan, dus whisky maakt deel uit van mijn cultuur”, zei hij. “Vrienden en familie ontvangen tijdens een borrel is altijd een geweldige ervaring.”

Nog een culturele connectie wordt gemaakt door internist dr. Simon Pimstone, universitair hoofddocent aan de universiteit van Brits-Columbia. Hij proeft de smaak van zijn geboorteland Zuid-Afrika met de beef-jerky-achtige nationale snack die bekend staat als biltong, die hij omschreef als ‘mijn absolute verwennerij’.

“Het is heerlijk, op het randje van verslavend,” voegde hij eraan toe.

Rituals like post-dinner milk and cookies can encourage a healthy, balanced relationship with food.Rituals like post-dinner milk and cookies can encourage a healthy, balanced relationship with food.Rituals like post-dinner milk and cookies can encourage a healthy, balanced relationship with food.
Carlo A via Getty Images

Bijna niemand kan een kom pittige ramen weerstaan.

Dr . Joon Lee beoefent functionele, integratieve en obesitasgeneeskunde. Voor haar is een gekoesterde nachtelijke snack Koreaanse pittige shin ramen. Hoewel ze erkende dat het een “kruiden-, zout- en koolhydraatbom” is, zei ze dat het eten van een hete kom “me terugbrengt naar jeugdherinneringen van mijn moeder die ramen voor me kookte toen ik honger kreeg tijdens het studeren in het holst van de nacht”, zei ze. . “Het vult niet alleen mijn buik, maar bevredigt ook mijn innerlijke kern van Koreaans zijn. We hebben vers volwaardig voedsel nodig voor ons lichaam, maar soms – heel soms – belonen bepaalde voedingsmiddelen ons harde werk of brengen we ons weer in contact met onze wortels.”

Alle dingen met mate

Terwijl u uw eigen saldo navigeert voor voeding en gezondheid, overweeg dit praktische advies van Akinnagbe: “Ik vind het eigenlijk leuk om af en toe iets lekkers als ijs en bier te eten, omdat het me eraan herinnert mezelf niet al te serieus te nemen. Als je het aan mijn collega’s, vrienden en familie zou vragen, zouden ze je allemaal vertellen dat ik een supergezonde, fitte man ben. Hoewel dat waar is, kan het hebben van die reputatie soms een beetje beperkend zijn.”

“Begrijp me niet verkeerd, het maken van gezonde voedings- en bewegingskeuzes is essentieel voor een goede gezondheid en een lang leven’, zei hij. “Toch voelt het soms gewoon goed om niet altijd ‘on point’ te zijn en mezelf gewoon de kans te gunnen om te genieten.”

Almost no one can resist a bowl of spicy ramen.Rituals like post-dinner milk and cookies can encourage a healthy, balanced relationship with food.