De enige gewoonte die volgens doktoren je de volgende dag stiekem moe maakt


Als u tussen de middag of vaker op snooze drukken dan je zou willen toegeven, yoje vraagt ​​je misschien af ​​of er manieren zijn om je energie te verbeteren.

We hebben het niet over die 14.00 uur havermelk latte, die waarschijnlijk je bankrekening leegtrekt en het moeilijker kan maken om s nachts slapen.

Volgens doktoren heeft een energieker persoon zijn misschien minder te maken met wat u drinken of eten, en meer te maken hebben met bepaalde gewoonten die je moet laten varen. Hier zijn de grootste manieren waarop u uw energie zou kunnen ondermijnen – en wat u in plaats daarvan kunt doen.

De slechtste gewoonte voor energieniveaus

De slechtste gewoonte voor energieniveaus zal je misschien verbazen. Volgens dr. Mary Valvano, een arts van BetterNowMD, eet je grootste maaltijd aan het eind van de dag.

“Het adagium ‘ontbijt als een koning, lunch als een prins en avondeten ‘like a pauper’ is eigenlijk gebaseerd op de biologie,’ zei ze. “Cellen in ons lichaam metaboliseren voedsel anders op basis van het tijdstip van de dag. Het eten van dezelfde maaltijd om 8.00 uur in plaats van om 18.00 uur kan van invloed zijn op het vermogen van ons lichaam om het voor energie te gebruiken.”

Het eten van een late maaltijd, legde ze uit – vooral ‘s avonds laat – kan “onze bloedsuikerspiegel en het vermogen om optimale energie te halen uit de maaltijden van de volgende dag schaden”, zei Valvano.

Door aan het begin van de dag meer te eten dan aan het eind, kan het zijn dat je hebt misschien veel meer energie gedurende de dag. Dat klinkt als een vrij eenvoudige oplossing, toch?

Een groot deel van de reden waarom het eten van een grote maaltijd ‘s avonds zo problematisch is voor energie niveaus is dat het onze slaap verstoort. Volgens Valvano knoeien grote avondmaaltijden met het natuurlijke circadiane ritme van ons lichaam. Dat maakt het moeilijker om kwaliteitsvolle rust te krijgen.

En Dr . Ruvini Wijetilaka, een board-gecertificeerde interne geneeskunde-arts bij Parsley Health, zei dat niet genoeg slaap krijgen – vooral diepe slaap – ongetwijfeld je energie zal opslokken.

Dus als je de gewoonte hebt om een ​​groot diner te eten en niet de aanbevolen zeven tot negen uur slaap per nacht (wat veel volwassenen niet doen), dat is een gewoonte die je nu moet doorbreken.

Eating late at night can have you battling fatigue the next day, according to doctors.

South_agency via Getty Images

‘s Avonds laat eten kan ervoor zorgen dat je de volgende dag moe wordt, volgens doktoren.

Andere gewoonten die niet geweldig zijn

Dus nu weet je dat je grote maaltijden aan het einde van de dag moet vermijden en ervoor moet zorgen dat je voldoende slaapt. Maar welke andere gewoonten kunnen uw energieniveau uitputten?

Als u een consument bent van energiedrankjes hebben we nieuws voor je: ze zijn waarschijnlijk aan het leeglopen jouw energie, volgens de experts. Studies tonen ook aan dat energiedrankjes de gezondheid van hart en hersenen in gevaar kunnen brengen, ontstekingen kunnen veroorzaken, uw bloeddruk kunnen verhogen en meer.

Andere cafeïnehoudende dranken kunnen echter helpen met het energieniveau. “Het consumeren van cafeïne uit bronnen zoals thee, vooral groene of gefermenteerde thee, kan helpen het energieniveau te verbeteren door de mitochondriën te ondersteunen, die verantwoordelijk zijn voor het produceren van energie in onze cellen,” zei Valvano.

En als je een sedentaire levensstijl hebt en een dieet eet met veel suiker en bewerkte voedingsmiddelen, kan dat draagt ​​zeker bij aan een laag energieniveau.

“Regelmatige lichaamsbeweging kan helpen het energieniveau te verbeteren door de bloedstroom en zuurstof naar de hersenen te verhogen en spieren,” zei dr. Danielle Kelvas, een arts gevestigd in Chattanooga, Tennessee. “Streef naar ten minste 20 minuten aan matige intensiteitsoefeningen per dag, zoals stevig wandelen, fietsen of zwemmen.”

Wat het dieet betreft, “een dieet dat rijk is aan onbewerkt voedsel kan helpen om de hele dag door duurzame energie te leveren”, zei Kelvas. “Focus op het eten van een verscheidenheid aan fruit, groenten, volle granen en magere eiwitten. Vermijd te veel suiker en bewerkte voedingsmiddelen, aangezien deze energiestoringen kunnen veroorzaken.”

Ten slotte is chronische stress een belangrijke reden voor verminderde energieniveaus, aangezien vermoeidheid een 488936186bekende bijwerking van stress en emotionele uitputting. “Oefen stressbeheersingstechnieken zoals meditatie, diep ademhalen of yoga om stressniveaus te verminderen en energie te verbeteren,” stelde Kelvas voor.

Wanneer moet u met uw arts praten

Een beetje vermoeidheid hier en daar is waarschijnlijk niets om je zorgen over te maken en kan worden verholpen met een paar simpele aanpassingen, maar als uw vermoeidheid langer dan een week of twee aanhoudt, moet u waarschijnlijk een arts raadplegen, volgens Harvard Health . Dit geldt met name als u andere symptomen heeft, zoals koorts, verlies van eetlust of kortademigheid.

“Lage energieniveaus kunnen in verband worden gebracht met verschillende gezondheidsproblemen, zoals infecties, hypothyreoïdie , hyperthyreoïdie en slaapstoornissen, ‘zei Kelvas. “Leefstijlfactoren zoals gebrek aan lichaamsbeweging, slechte voeding en stress kunnen ook bijdragen aan een laag energieniveau. Als je aanhoudend lage energieniveaus ervaart, kan het een goed idee zijn om met een arts te praten.”

4889361864682602