Dit is wat experts zeggen over het gebruik van Ashwagandha als stressbehandeling


Het zal geen verrassing zijn te horen dat we als samenleving erg gestrest zijn . Sterker nog, de American Psychological Association ontdekte dat 58% van de Amerikanen meldt dat ze

te gestrest om te functioneren.

Dus het is gemakkelijk in te zien waarom elk product waarvan wordt gezegd dat het helpt stress is aantrekkelijk voor potentiële kopers. Hoewel er beweringen zijn over veel supplementen en pillen die je helpen een gevoel van kalmte te voelen, is er één in het bijzonder die online en op het gebied van natuurlijke gezondheid aandacht heeft gekregen: ashwagandha.

“[Ashwagandha is] een kruid dat groeit in regio’s van Zuid- en Centraal-Azië, inclusief India, waar het wordt gebruikt in de ayurvedische geneeskunde,” zei Dr. Susan Blackford, arts interne geneeskunde en integratieve geneeskunde in het Duke Integrative Medicine Center in North Carolina.

De Latijnse naam voor de struik is Withania somnifera. In het Latijn betekent somnifera slaapverwekkend, zei Blackford, wat spreekt over een van de toepassingen ervan. Ashwagandha beweert ook te helpen bij problemen die verder gaan dan slaap en stress, waaronder angst en depressie.

Dus, is het echt ? Dit is wat experts zeggen:

Sommige ashwagandha-supplementen kunnen helpen bij stress en andere problemen.

“Er zijn veel andere manieren waarop [mensen] het gebruiken, maar ik zou zeggen dat we het in de integratieve geneeskunde waarschijnlijk vooral gebruiken voor stress, ‘zei Blackford.

Dit komt omdat ashwagandha een adaptogeen is, wat betekent dat het “de veerkracht van het lichaam tegen stress verbetert”, voegde ze eraan toe.

Amala Soumyanath, de directeur van het Botanical Dietary Supplements Research Center van de Oregon Health and Science University, legde uit dat dit kan verwijzen naar meerdere soorten stress – psychologische stress, fysieke stress (zoals van een infectie) en meer. “Deze adaptogenen [worden] geacht een zeer breed scala aan effecten te hebben,” merkte Soumyanath op.

Blackford voegde toe dat het niet helemaal bekend hoe ashwagandha stress beïnvloedt, maar het lijkt te werken met GABA -A- en GABA-B-receptoren, die “bekend staan ​​om het produceren van kalmerende effecten” in het lichaam. En een rustiger karakter heeft natuurlijk ook invloed op iemands angst en slaap. Het is dus gemakkelijk in te zien hoe ashwagandha mogelijk een effect kan hebben op al deze problemen.

Soumyanath zei preklinische en klinische studies hebben gekeken naar ashwagandha als een behandeling. A 2019 studie van 60 volwassenen ontdekten dat mensen die ashwagandha dagelijks gebruikten een verlaging van de cortisolspiegel in de ochtend hadden, volgens naar Blackford. Maar het is vermeldenswaard dat met alleen 60 mensen, de steekproefomvang van dit onderzoek is erg klein.

“Ik zou zeggen dat … er redelijk degelijk klinisch bewijs is voor effecten op stress en slaap, ‘zei Soumyanath. “Er is veel preklinisch bewijs voor de werkzaamheid ervan bij angst, maar misschien minder als klinisch bewijs.”

Met andere woorden, er moet meer onderzoek worden gedaan naar de werkzaamheid van ashwagandha bij het helpen beheersen van angst voordat er meer gegronde conclusies kunnen worden getrokken.

It's important to inform your doctor if you start taking ashwagandha — or any medicine, for that matter.

Grace Cary via Getty Images

Het is belangrijk om uw arts te informeren als u ashwagandha gaat gebruiken – of welk medicijn dan ook .

Alleen specifieke Ashwagandha-producten zijn onderzocht — niet alles op de plank.

Er is een groot voorbehoud bij dit alles: hoewel er veelbelovend bewijs is van de effectiviteit van ashwagandha voor bepaalde problemen, hebben deze onderzoeken meestal betrekking op een specifieke make-up van ashwagandha-producten, zei Soumyanath.

Dit betekent dat niet elk supplement dat ashwagandha bevat hetzelfde is. “Omdat producten variabel zijn, kunnen we er niet noodzakelijkerwijs van uitgaan dat elk product dat in het schap ligt dezelfde effecten zal hebben”, legt Soumyanath uit.

“Als als je op de plank kijkt, zie je een hele reeks verschillende ashwagandha-producten die te koop zijn, “zei Soumyanath, erop wijzend dat deze producten verschillende soorten extracten gebruiken, wat hun werkzaamheid beïnvloedt.

“Soms is het alleen de poederwortel, soms is het een extract van de poederwortel, soms wordt het extract gemaakt met water, soms wordt het gemaakt met een alcoholmengsel, soms wordt het extract zowel van de wortel als van het blad gemaakt, ‘vervolgde ze. Met andere woorden, er zijn veel formuleringen en niet al deze extracten zijn onderzocht of bewezen effectief te zijn.

Uw eerste gedachte zou kunnen zijn om de producten te vinden die is onderzocht, maar Soumyanath zei dat voedingssupplementen niet noodzakelijkerwijs gestandaardiseerd zijn. De fabrikant kan zijn fabricageproces op elk moment wijzigen, wat van invloed is op toekomstige batches van het product.

In plaats daarvan, zei Soumyanath, kun je producten vergelijken die verschillende formuleringen gebruiken, zoals gedroogde wortel in vergelijking met een extract, en kijken wat voor jou werkt. “Over het algemeen zijn producten die extracten bevatten sterker omdat het extract een deel van de bestanddelen van de botanische soort concentreert,” zei ze.

Bovendien, zei Blackford, kun je kijken naar consumerlab.com, die beschikbare producten vergelijkt.

“Het zegt niet of het al dan niet nuttig is, het zegt ‘bevat het wat het zou moeten bevatten en bevat het verontreinigingen waarover u zich zorgen moet maken'”, zei Blackford. “Dus het is een soort waakhondgroep om ervoor te zorgen dat wat je neemt veilig is.”

It's important to inform your doctor if you start taking ashwagandha — or any medicine, for that matter.

Camille Delbos/Art In All of Us via Getty Images

Close-up van gedroogde ashwagandha-wortels gebruikt voor kruidenthee op sept. 10, 97, op Bunjako Island, Mpigi District, Oeganda.

It's important to inform your doctor if you start taking ashwagandha — or any medicine, for that matter.

Wat precies een effectief ashwagandha-supplement maakt, wordt nog bestudeerd.

Soumyanath zei dat zij en andere onderzoekers proberen de parameters te bepalen die nodig zijn om te garanderen dat ashwagandha effectief is.

“Er is nog veel onderzoek nodig om te proberen om het chemische profiel van een botanische plant van ashwagandha te koppelen aan zijn biologische activiteit, zodat betere voedingssupplementen kunnen worden ontworpen die de juiste componenten in de juiste doses bevatten – maar tot nu toe hebben we die informatie niet, “zei Soumyanath.

“Ik denk dat de berichten om mee naar huis te nemen binnen al die voorbehouden van de variabiliteit … het is een zeer nuttige botanische stof en het wordt over het algemeen als veilig bevonden, maar individuele producten kunnen al dan niet resultaten opleveren zoals vermindering van stress en angst, zei ze.

Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de mogelijke bijwerkingen.

Als het gaat om ashwagandha, zijn er meestal geen bijwerkingen, zei Blackford, en als die er zijn, zijn ze meestal van korte duur. “Het kan hoofdpijn veroorzaken, kan slaperigheid veroorzaken … en het kan maagklachten veroorzaken.”

“Er zijn zeer zeldzame meldingen geweest van levertoxiciteit,” merkte Soumyanath op.

En hoewel bijwerkingen niet vaak voorkomen, is het nog steeds belangrijk om uw zorgverlener op de hoogte te stellen van eventuele supplementen of medicijnen die u gebruikt, zei Soumyanath.

Ashwagandha heeft ook invloed op andere systemen; het kan ook uw bloeddruk en bloedsuikerspiegel verlagen en de hormoonspiegels verhogen, zei Blackford. “Dus het zal waarschijnlijk niet dramatisch zijn, maar als u medicijnen gebruikt voor bloeddruk, bloedsuiker of schildklier, moet u zich ervan bewust zijn dat u dat wilt controleren.”

Bovendien, vanuit het standpunt van de westerse geneeskunde, zei Blackford, wordt het gebruik van ashwagandha niet aanbevolen tijdens zwangerschap of tijdens borstvoeding. “We hebben gewoon niet genoeg gegevens om de veiligheid ervan vast te stellen”, legde ze uit.

Soumyanath voegde eraan toe dat het belangrijk is om de aanbevolen dosering te volgen — “Ga er niet vanuit dat meer innemen altijd beter voor u zal zijn.”

Net als bij elk medicijn, wees verantwoordelijk bij het nemen van ashwagandha. ‘Ga er niet vanuit dat natuurlijk veilig is,’ zei Soumyanath. Als u te veel van het supplement neemt of het gedurende langere tijd gebruikt, kan uw kans op bijwerkingen toenemen.

Ten slotte, als het gaat om stressverlichting, Blackford zei dat Ashwagandha niet haar go-to is. “Als iemand met stress en angst naar me toe komt, ga ik eerst kijken welke factoren daaraan bijdragen.”

Denk na over uw stressbeheersingsvaardigheden, uw slaapgewoonten (slaap is belangrijk voor stressvermindering, voegde Blackford eraan toe), uw oefen patronen (nog een stressverlichter) en je connectie met je gemeenschap.

[Ashwagandha is] slechts één hulpmiddel. Ik maak me altijd een beetje zorgen als mensen zich op één ding concentreren, of het nu … één benadering, één kruid, één medicijn is, ‘zei Blackford. “Als we ons zo op één ding concentreren, verliezen we de totaliteit van alle andere beïnvloedende factoren en krijgen we geen zinvolle, langetermijnverandering.”

69742400006400913767