Doet Cold Plunging eigenlijk iets of is het BS?

Eén keer scrollen door sociale media de laatste tijd en je kunt struikelen op video’s van fitness-influencers of beroemdheden die zichzelf in koud water onderdompelen in naam van de gezondheid. Zeg hallo tegen de wereld van koude duik – een praktijk waarvan wordt gezegd dat deze een overvloed aan zowel fysieke als mentale voordelen met zich meebrengt.

Hoewel er geen exacte, one-size-fits is – alle definities voor koud duiken, het water neigt tussen 59 En 59 graden Fahrenheit en wordt meestal gedaan voor niet meer dan of 15 minuten per keer, zei Dr. Tracy Zaslow, een eerstelijns sportgeneeskundige aan het Cedars-Sinai Kerlan-Jobe Institute in Los Angeles. Sommige mensen nemen echter hun dunks bij lagere temperaturen, waarbij sommigen laten zien dat ze een laag ijs van de bovenkant van hun bad breken voordat ze erin klimmen. Normaal gesproken is alles behalve je hoofd ondergedompeld.

“Het uitgangspunt is dat het gezondheidsvoordelen biedt”, aldus Dr. John Whyte, de chief medical officer bij WebMD. Maar is dat echt waar? Zijn de voordelen van jezelf onderdompelen in ijskoud water echt de kou waard? We hebben experts gevraagd om enkele van de vermeende voordelen van koudduiken mee te delen:

Bewering 1: Koud duiken helpt bij spierpijn.

Veel atleten oefenen al jaren verschillende vormen van koude duik uit, maar je hebt ze misschien ijs horen noemen baden. Het uitgangspunt is in wezen hetzelfde, en het doel is meestal spierpijn te elimineren na een zware training.

“Thier [zijn] enkele onderzoeken die hebben aangetoond dat als je ongeveer onder water gaat) minuten later door te oefenen zodat er in de komende dagen minder pijn kan zijn, “zei Zaslow.

rekken of actief herstellen na een training is voordeliger dan een koude duik, voegde ze eraan toe. “Dus ik denk dat het daarover gemengd is.”

Bewering 2: Het stimuleert je immuunsysteem.

Merken zoals Plunge, dat een koud dompelbad verkoopt, claimen de voordelen van koud dompelen je immuunsysteem — wat ook een algemeen idee is onder mensen op TikTok en Instagram.

“De bewering over het versterken van de immuniteit is volgens mij wat theoretischer,” zei Zaslow.

Verschillende onderzoeken hebben gekeken naar de impact van koude duik op het immuunsysteem, maar hebben de activiteit gecombineerd met meditatie en diep ademhalen.

“Dus toen die samen [gedaan] werden, was er enige afname van het aantal besmettingen, maar het was niet duidelijk welke daarvan de belangrijkste was,” verklaarde Zaslow, “en er was sommigen dachten zeker dat het de ademhaling versus de onderdompeling in koud water was die een onderdeel was.’

Bewering 3: Het bevordert gewichtsverlies.

Veel voorstanders van koude duik zeggen op sociale media dat het je kan helpen om af te vallen , maar experts zijn daar niet zo zeker van.

“Ik denk een specifieke studie keek naar ongeveer vijf minuten in koud water, dat is minder dan 15 graden, en dat toonde wel aan dat er een toename was van de stofwisseling, wat betekent hoe hard je lichaam werkt, hoeveel energie er verbrandt, ‘zei Zaslow. “Maar ze brachten dat niet noodzakelijkerwijs rechtstreeks in verband met gewichtsverlies.”

Veel mensen gaan ervan uit dat een verhoogd metabolisme een hoger calorieverbruik betekent verbranden, en hierdoor val je af, maar Zaslow zei dat ze niet denkt dat studies dat idee volledig bevestigen.

Gary Yeowell via Getty Images

Experts weten niet zeker of het een snelle duik in de kou is water heeft eigenlijk geen fysieke of mentale voordelen.

Bewering 4: Het helpt je te slapen.

Volgens Whyte zijn veel van de voordelen van een koude duik die op sociale media worden aangeprezen, waaronder verbeterde slaap, niet bewezen.

In werkelijkheid, een kleine studie onder mannelijke wielrenners ontdekte dat degenen die deelnamen aan onderdompeling in koud water na het sporten dezelfde slaapkwaliteit hadden als degenen die aan lichaamsbeweging deden en geen koude duik deden.

Bewering 5: Het helpt je minder gestrest te voelen.

Zaslow zei daar was een studie die naar winterzwemmers keek en ontdekte dat zwemmen in koud water hielp hun stress te verminderen en hun hun humeur.

“Maar … we konden niet noodzakelijkerwijs plagen, was het het zwemmen dat het deed of was het het koude water?” zei Zaslow. En, studies hebben tijd gevonden en nogmaals, regelmatige lichaamsbeweging wordt in verband gebracht met een beter humeur en minder stress.

Hoewel koud water en zwemmen stress lijken te verminderen, is het niet bekend of koud duiken alleen de dezelfde impact – of als het de toevoeging van lichaamsbeweging is die dit gunstig maakt.

Bewering 6: Het koelt af.

Vanwege de temperatuur van het water, koude onderdompeling helpt je wel af te koelen na een hete, zweterige training.

“Het is een snellere afkoeling dan wanneer je gewoon in de omgeving lucht. Als je in een koude omgeving bent, kan je lichaamstemperatuur sneller dalen,’ zei Zaslow.

Zaslow zei dat dit belangrijk is als je oververhit bent , en koude plonsen kunnen een goede behandeling zijn voor zaken als een hitteberoerte. Wat betreft het afkoelen na een training, experts weten niet zeker hoe belangrijk dat is.

“Ik geloof niet dat er studies zijn geweest die hebben aangetoond of sneller afkoelen in een niet-oververhitte omgeving echt enig verschil heeft gemaakt in andere uitkomsten,’ zei Zaslow.

Wees voorzichtig als u koudduiken probeert.

“Mensen moeten niet vergeten dat extreme temperatuurschommelingen een belasting voor het lichaam zijn. Als u onderliggende gezondheidsproblemen heeft, kan de stress van de koude temperatuur uw hartslag, ademhaling en bloeddruk op een negatieve manier beïnvloeden,’ zei Whyte.

Hij vergeleek koude duik met lichaamsbeweging en zei dat de twee in sommige opzichten dezelfde impact kunnen hebben, maar dat, net als lichaamsbeweging, verschillende mensen verschillende fitnessregimes nodig hebben vanwege onderliggende gezondheidsproblemen.

En er zijn nog een paar andere veiligheidstips om in gedachten te houden als je geïnteresseerd bent in het uitproberen van de trend: “Doe geen koude duik alleen, en zeker niet langer dan een paar minuten, als je nieuw bent bij het, ‘voegde Whyte eraan toe.

Er zijn andere manieren om de vermeende voordelen van koude duik te bereiken.

“Het is belangrijk om te weten dat de voordelen – hoewel veel besproken op sociale media – niet wetenschappelijk zijn onderbouwd”, zei Whyte. Folks (en de koude duikspa’s die in het hele land worden geopend) overdrijven waarschijnlijk de voordelen van deze praktijk.

“Ik denk niet dat we op dit moment echt veel hard bewijs hebben,” voegde Zaslow eraan toe. oefening om u te helpen enkele van dezelfde voordelen te bereiken . “We weten dat oefening helpt bij slaap, gewichtsverlies, stressbeheersing, al die dingen … en zelfs pijnbeheersing met bepaalde componenten,” zei Zaslow.

In plaats van koud te duiken, zei ze dat ze de nadruk legt op lichaamsbeweging vanwege de wetenschappelijk onderbouwde voordelen die fitness met zich meebrengt. En wat koude duik betreft, is er meer onderzoek nodig voordat de voordelen kunnen worden gestold.