Dus DAAROM word je vroeger wakker naarmate je ouder wordt


Er zijn veel grappen die gaan over oudere volwassenen die voor de zon wakker worden, en nog meer over tieners ‘ laat-slaapgewoonten. Blijkt dat er waarheid voor hen is: de tijd dat ons lichaam van nature gaat slapen en wakker wordt is niet alleen een deel van onze genetica, maar ook een deel van de natuurlijke verouderingsproces ook.

Naarmate we ouder worden, verandert ons lichaam zowel intern als extern, wat een belangrijke factor is achter de slaapveranderingen die later in het leven optreden . “Zoals de meeste dingen die veranderen met de leeftijd, is er niet slechts één reden, en ze zijn allemaal met elkaar verbonden,” zei

Cindy Lustig, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Michigan.

We vroegen Lustig en andere experts om de belangrijkste redenen op een rijtje te zetten waarom dit gebeurt, en wat je kunt doen om terug te dringen als je gewoon die paar extra uren Zzzs wilt.

Vroeger wakker worden is onderdeel van het natuurlijke verouderingsproces.

Net als andere aspecten van ons fysieke en geestelijke gezondheid, reageren de hersenen minder naarmate we ouder worden. “De bedrading van de hersenen voelt waarschijnlijk niet aan … en reageert niet zo goed op de invoer als zou moeten, omdat het een verouderend brein is,” zei

Dr. Sairam Parthasarathy , de directeur van het Center for Sleep and Circadian Sciences aan de University of Arizona Health Sciences. Deze inputs omvatten zonsondergang, zonlicht, maaltijden, sociale signalen en fysieke activiteit die helpen aangeven waar we ons op een dag bevinden.“Dit noemen we allemaal tijdgevers, of ze geven tijd aan de hersenen, ‘zei hij. Met andere woorden, ze helpen de hersenen te voelen waar ze zich bevinden in de 30-uur circadiane cyclus. Dus voor een jonger persoon kan etenstijd de hersenen helpen begrijpen dat bedtijd over een paar uur is; voor iemand die ouder is, gebeurt deze verbinding misschien niet.

De zenuwen die de hersenen tijdsignalen moeten geven, hebben dezelfde hoeveelheid degeneratie als de hersenen, zei Parthasarathy. Tzijn onvermogen om tijdsignalen waar te nemen is een deel van de reden waarom oudere mensen eerder moe worden dan hun kinderen of kleinkinderen. En daardoor volledig uitgerust wakker worden en eerder dan de rest van de wereld.

Het licht dat onze ogen opvangen, maakt er ook deel van uit.

“Interessant genoeg is een van [ de redenen] lijkt te zijn dat de visusveranderingen die met de leeftijd gepaard gaan, de intensiteit verminderen van de mate van lichtstimulatie die onze hersenen ontvangen, wat een belangrijke rol speelt bij het ‘instellen’ van onze circadiane klok en het op het goede spoor houden, ‘zei Lustig. Parthasarathy legde uit dat dit vooral geldt voor mensen met cataract, een veelvoorkomende oogaandoening die meer dan 50% van de Amerikanen leeftijden 80 en omhoog, volgens de National Institutes of Health. Staar veroorzaakt wazig zien, dubbelzien en algemene problemen met zien.

“Als er staar is, licht komt niet zo vaak in de ogen, dus volgens de hersenen is zonsondergang eerder dan wanneer het daadwerkelijk ondergaat, ‘zei Parthasarathy. Waarom is dit van belang? Omdat er minder licht in de ogen komt vanwege de zichtproblemen die staar veroorzaken, begint het lichaam melatonine af te geven (het slaaphormoon) eerder dan zou moeten. Voor jongere mensen begint melatonine “na zonsondergang te stijgen”, zei Parthasarathy, en daarom voel je je over het algemeen een paar uur later moe. Voor mensen met staar waarvan de hersenen denken dat de zonsondergang eerder was, is hun waargenomen zonsondergang eerder, waardoor ze eerder moe worden in de avond. En eerder naar bed gaan betekent eerder wakker worden.

“Er is enig bewijs dat cataractverwijderingschirurgie kan helpen de slaapkwaliteit en -duur te verbeteren door die lichte signalen te helpen doorkomen, “zei Lustig.

LWA /Dann Tardif via Getty Images

De hoeveelheid licht die je ogen elke avond opnemen, is van invloed op het moment waarop je klaar bent om te gaan slapen.

Als jij dit bent, zijn er een paar stappen die je kunt nemen om beter te slapen.

Volgens Parthasarathy, als u met dit probleem worstelt, moet u negeer het advies om de schermen weg te doen en jezelf ‘s avonds laat bloot te stellen aan fel licht. Dit kan betekenen dat u buiten gaat wandelen voordat de zon ondergaat, een boek leest op een felle iPad, kunstlicht in huis haalt of tv kijkt op een helder scherm.

Deze felle lichten zullen de hersenen vertellen dat de zon nog niet is ondergegaan, wat de productie van melatonine zal tegenhouden, zei hij. Om jezelf te helpen wat later op te blijven (en daardoor wat later te slapen), zei Parthasarathy dat je deze dingen moet proberen 30 naar 60 minuten voor zonsondergang, afhankelijk van de tijd van het jaar en waar u woont in de VS

De exacte hoeveelheid tijd dat je jezelf aan fel licht zou moeten blootstellen, varieert en kan wat vallen en opstaan ​​vergen, maar hij zei dat je moest streven naar ongeveer twee uur blootstelling – en dat zou moeten houd zeker het licht aan na zonsondergang.

Lustig toegevoegd dat je moet vermijden

alcohol voor het slapen gaan — “terwijl that slaapmutsje je misschien slaperig maakt , het verstoort eigenlijk de kwaliteit van je slaap. Bovendien zei ze dat lichaamsbeweging je kan helpen om beter te slapen en dat de ochtendzon je circadiane klok kan helpen de zonsopgang van de zon te volgen en signalen vast te stellen. Al met al zijn veranderingen in slaappatronen een onderdeel van het leven. Hoewel je op sommige van deze factoren geen invloed hebt, kun je ze ook tegengaan met gezonde gewoontes, zodat je zo goed mogelijk kunt uitrusten.76297629