Een diëtist legt uit waarom het stimuleren van je methylering een game-changer voor je gezondheid kan zijn

[ad_1]

Ken je de ochtenden na die nachten? Of het nu gaat om te veel uitstapjes naar het dienblad op een feestje, drie te veel martini’s op een date, of een laat-in-de-avond-espresso die je wakker hield, woelend en draaiend in je lakens. Het blijkt dat een bepaalde gezondheidsfactor – waar je tot nu toe misschien nog nooit van hebt gehoord – een rol kan spelen: methylering.

Het zijn ochtenden zoals die waarop u zich zou kunnen wenden tot meer bekende ontgiftingsmethoden. Een goede ouderwetse zweetsessie. Inslaan voor een soepreiniging of all-in gaan op donkere bladgroenten. Actieve kool en spijsverteringsenzymen. Een rezzie boeken met een roodlichtsauna. Een beetje chlorofyl in je H2O doen. Je barwagen barricaderen.

Wat als ik je zou vertellen dat er veel meer is om je lichaam te ontgiften dan eindelijk te stoppen met je ontbijtgranen-na-het-eten-verslaving? Vul in: methylering.

Uitgelichte afbeelding door Michelle Nash.

Afbeelding door Belathée Fotografie

[inline_mailchimp_formlist_id=”443bae5842″title=”Laathetgebeuren”source_id=”In-LineSubscribeWorkbook”description=”OntvangmijnGRATISVisionWorkbookrechtstreeksinjeinboxEenhulpmiddelomjetehelpendoelbewustdoelentestellen(enterealiseren)opzestransformerendegebiedenvanjeleven”image_url=”[inline_mailchimp_formlist_id=”443bae5842″title=”Makeithappen”source_id=”In-LineSubscribeWorkbook”description=”GetmyFREEVisionWorkbookstraighttoyourinboxAresourcetohelpyouintentionallyset(andrealize)goalsinsixtransformativeareasofyourlife”image_url=”

Methylering is een proces dat plaatsvindt op cellulair niveau in je lichaam en dat de sleutel zou kunnen zijn om je gezondste zelf te ontsluiten. Gedefinieerd door Geest lichaam groenmethylatie is “een biochemisch proces in het lichaam dat helpt bij het reguleren van de activiteit van onze cardiovasculaire, neurologische, reproductieve en detox-systemen.” Nooit van gehoord? Ik ook niet, tot vorig jaar, toen een vriend en geregistreerde diëtist Lauren Hurst het ter sprake bracht tijdens wortelsap en een gesprek.

Ze stelde een alternatieve benadering voor van mijn reactieve koerscorrectie. Nadat ik mijn bloed had laten trekken, hielp Lauren me tot op de bodem uit te zoeken waarom ik overdag zo ondraaglijk moe was (en ‘s nachts bedraad). Na een hele reeks tests ontdekte ze dat mijn ontgiftingsroutes een beetje bijstelling konden gebruiken.

Ik ging met Lauren zitten om de primeur te krijgen over alles wat met methylering te maken heeft. Laten we erin duiken en ons samen beter gaan voelen.

Camille Styles leest in de woonkamer wat is methylering?Afbeelding door Michelle Nash

Wat is methylering?

Methylering is een van de meest kritische biochemische processen in het lichaam voor gezondheid en welzijn. Methylering is simpelweg het nemen van een methylgroep (een structuur van één koolstof- en drie waterstofmoleculen) en deze groep overbrengen naar verschillende verbindingen in het lichaam. Deze verbindingen kunnen eiwitten, DNA, hormonen, toxines, neurotransmitters en meer zijn. Al deze verbindingen moeten worden gemethyleerd om optimaal te kunnen functioneren of om andere stoffen in het lichaam aan te maken.

Een analogie die ik mijn patiënten vaak geef om methylering uit te leggen, is om ze te laten denken dat hun lichaam lichtschakelaars heeft. Als we een lichtschakelaar in het lichaam willen aanzetten (het lichaam bijvoorbeeld “feel good” neurotransmitters laten produceren), dan hebben we een methylgroep nodig om de schakelaar aan te zetten.

Methylering is betrokken bij meer dan 200 verschillende processen in het lichaam. We hebben een goede methylering nodig voor:

Zoals je kunt zien, heeft methylering een directe invloed op onze cardiovasculaire, neurologische en reproductieve gezondheid, energieproductie, ontgiftingsroutes en meer.

Megan Roup stretching_wat is methylering?Afbeelding door Michelle Nash

Wat zijn symptomen van slechte methylering?

Verstoorde of slechte methylering in het lichaam kan verstrekkende gevolgen hebben, omdat het zoveel processen in je lichaam beïnvloedt. We zien een breed scala aan problemen wanneer de methylering in het gedrang komt. Enkele van de meest voorkomende symptomen die we zien in verband met slechte methylering zijn:

vermoeidheid verminderde cognitieve functie depressie angst slaapstoornissen allergieën hart- en vaatziekten

Specifiek bij vrouwen zien we ook PMS, onregelmatige cycli, endometriose, vleesbomen en onverklaarbare onvruchtbaarheid.

De interferentie met onze neurotransmitters kan bijdragen aan een slecht humeur en slaapproblemen, terwijl het onvermogen om toxines goed te ontgiften en uit te scheiden, de neiging heeft om ontstekingen in het lichaam te veroorzaken. Dit beïnvloedt dan de huid, darmen, musculoskeletale en reproductieve gezondheid.

Welke voedingsstoffen ondersteunen methylering?

Voeding speelt de grootste rol als het gaat om het ondersteunen van je methyleringsroutes. Methylering vereist een verscheidenheid aan voedingsstoffen in het dieet om goed te werken. Waaronder foliumzuurB12, B6, choline, betaïne, zink en magnesium, die allemaal in supplementvorm te vinden zijn.

Salade van zwarte linzenAfbeelding door Suruchi Avasthi

Hoe kunnen we deze voedingsstoffen in onze voeding verhogen?

foliumzuur. Donkergroene bladgroenten, linzen, lever, haverhersenen, asperges, avocado, bieten, citrusvruchten, peulvruchten, noten en zaden

Vitamine b12. Vlees en vleesproducten, gevogelte, vis, schaaldieren en eieren. Voor vegetariërs kun je B12 binnenkrijgen via zeegroenten en edelgistvlokken.

riboflavine. Orgaanvlees, zuivel, eieren, verrijkte granen, volle granen, peulvruchten, paddenstoelen, amandelen en groene groenten.

Vitamine B6. Vlees, volkoren granen, zaden, peulvruchten en pruimen.

Choline. Vlees, vis, eieren, peulvruchten, kruisbloemige groenten en shiitake-paddenstoelen.

betaïne. Quinoa, bieten, spinazie, zoete aardappelen en vlees.

Zink. Vlees, schaaldieren, zaden, peulvruchten, noten en pure chocolade.

Magnesium. Groene bladgroenten, noten, zaden, havermout, erwten, vijgen, okra

Trishala Bhansali maakt ontbijtAfbeelding door Julie Le

Kunnen levensstijlkeuzes van invloed zijn op methylering?

Naast het regelmatig consumeren van voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen, moet u prioriteit geven aan slaap van hoge kwaliteit en stressvermindering. Studies hebben aangetoond dat fysieke activiteit ook kan helpen ontgiftingsroutes te bevorderen en methylering te ondersteunen.

Alcohol en cafeïne moeten worden verminderd of met mate worden geconsumeerd. Deze stoffen hebben de neiging om methyldonoren te stelen en de paden te verstoren. Moderatie is de sleutel!

Bron

[ad_2]


De Beste Aanbiedingen Sauna, Spa en Wellness Hotels

heerlijk avondje ontspannen in de sauna(1)

Sauna Deals ➡️
Wellness Hotels ➡️
Massage Deals ➡️
Spa Deals ➡️

SpaDag Home

Plaats een reactie