Floating – De Ultieme Ontspanning

Wat is Floaten (Floating)?

floaten floating floatspa

Floaten is drijven op warm water met een hoog zoutgehalte, zodat je je als het ware gewichtloos voelt.

Het wordt doorgaans gedaan in een kleine cabine, volledig vrij van prikkels en stimulansen zoals licht en geluid.

Je voelt de stress en spanning uit je lijf wegzakken… het is een bijzondere ervaring die je zeker een keer beleefd moet hebben!

De voordelen van floaten op een rijtje:

 

  • 1 uur floaten staat gelijk aan 5 uur slapen!
  • Werkt stressverlagend
  • Stimuleert de circulatie van bloed en zuurstofopname
  • Bloeddrukverlagend en stabiliseert het hartritme
  • Verbetert sportprestaties & herstel door opname van voedingstoffen en werking insuline
  • Ontspant het lichaam bij stress, spierpijn en spierkrampen
  • Versterkt de werking van b.v. fysiotherapie, manuele therapie en psychotherapie
  • Verlicht (chronische) pijn t.g.v. migraine, reuma, fybromyalgie, whiplash en RSI
  • Brengt verlichting bij restless legs
  • Vermindert en verlicht huidklachten
  • Werkt ontgiftend (afvallen, ontslakken)
  • Herstelt het slaapritme
  • Verbetert concentratie en creativiteit
  • Endorfine (gelukshormoon) komt vrij

Video: Uitleg over floaten

Marjan van der Reest van Centre Estetica let uit wat floaten is en de voordelen.

Waar kan je Floaten?

Het beste kan je een floating sessie onderdeel maken van een spa dag of een wellnessweekend

Kies één van de links hieronder voor meer informatie:
Floaten bij Blue Wellness >

Floaten bij Thermae 2000 >

Floaten bij Healthlab de Pier >

Floaten bij vd Valk Gilze >

Floaten bij Bilderberg Scheveningen >

 

Tip!
Het beste kan je een floating sessie onderdeel maken van een spa dag of een wellnessweekend om volledig tot rust te komen.

Gun jezelf een Spa Dag- of Weekend!

sauna dag entree

Ben je toe aan ontspanning? Even ‘offline zijn’, weg van de alledaagse sleur en écht even tijd voor jezelf?

Maak dan floaten een onderdeel van een heerlijke wellnessweekend!

Bekijk Sauna, Spa en Wellness Aanbiedingen op onze homepagina >


Voordelen van floattherapie

 

Mensen zweven vaak om stress en angst te verlichten, hoewel de voordelen ervan verrassend en verder reikend kunnen zijn dan we weten.

Zintuiglijke deprivatie lijkt misschien eng voor niet-ingewijden. Dobberen in een zintuiglijke deprivatietank heeft echter het tegenovergestelde effect, in plaats daarvan biedt het een diep gevoel van kalmte dat voor velen moeilijk te bereiken is.

De float-ervaring houdt in dat je perfect wordt ondersteund door met Epsom zout verzadigd water, precies op lichaamstemperatuur wordt gehouden, moeiteloos drijft zonder enige externe druk te voelen – zoals zweven in de ruimte, drijftherapie of isolatietherapie in een drijftank wordt vaak beschreven als alsof je in een nul zit zwaartekracht omgeving.

De omgeving is zorgvuldig ontworpen en ontworpen om sensorische input zoals licht, geluid, zwaartekracht of zelfs aanraking te verwijderen.

Dit stelt de zintuigen in staat om te kalmeren op een manier die anders is dan al het andere. Gehuld in een beschermende cocon van stilte en warmte, ben je plotseling vrij van afleiding en stress van de wereld.

De magie van zweven komt hieruit voort – het bevorderen van een diepe meditatieve staat waarin wordt aangetoond dat het lichaam zichzelf sneller geneest.

5 belangrijke gezondheidsvoordelen van floaten

Drijven vermindert angst

Het moderne leven kan overweldigend stimulerend zijn. Constant nieuws over conflicten of de pandemie, angst voor ziekte, sociale media, mobiele telefoons, advertenties, alles bombardeert onze zintuigen schijnbaar zonder uitstel.

Dit kan gemakkelijk een constante staat van stress creëren. De gevaren van chronische stress zijn goed gedocumenteerd en kunnen zich op verschillende manieren manifesteren: verhoogde bloeddruk, angststoornis en de impact op de hersteltijd van het lichaam kunnen zelfs leiden tot fysieke pijn of de slaapkwaliteit beïnvloeden.

Onderzoek begint aan te tonen dat er op lange termijn gezondheidsvoordelen zijn van het trainen van lichaam en geest om te herstellen. Dat is de reden waarom intervaltraining je langer kan laten leven, omdat het je systemen traint om te herstellen van inspanning, net zoals het ze traint om met een hogere intensiteit te werken.

Lichaamsbeweging is eigenlijk geweldig in het verminderen van stresshormoon cortisol, hoewel floaten dit PLUS bereikt, vermindert adrenaline, terwijl lichaamsbeweging het verhoogt.

Van floaten is consequent aangetoond dat het pijn, angst en depressie vermindert, evenals de slaapkwaliteit en het algemeen welzijn verbetert.

In een onderzoek uit 2006 werden voordelen gerapporteerd tot 4 maanden na een kuur met floatatietherapie.

In een recenter onderzoek uit 2018 kon de gerespecteerde neurowetenschapper Justin Feinstein aantonen dat floatatietherapie de angst voor alle deelnemers verminderde. Inderdaad, 50 proefpersonen in een spectrum van angst- en stressgerelateerde stoornissen (posttraumatische stress, gegeneraliseerde angst, paniek, agorafobie en sociale angst) meldden dat floaten hun angsttoestand aanzienlijk verminderde, zoals gemeten door de Spielberger State Anxiety Inventory.

Dit was van slechts één sessie voor elke patiënt die bij het onderzoek betrokken was, waarbij elke patiënt ook een significante vermindering van stress, spierspanning, pijn en depressie rapporteerde. In combinatie rapporteerden patiënten ook significante verbeteringen in sereniteit, ontspanning, geluk en algemeen welzijn.

Floating verlicht lichamelijke pijn

Er zijn verschillende fysieke voordelen waarvan is aangetoond dat floaten biedt, waaronder minder pijn, ontstekingen, vermindering van stress in uw lichaam of immuunsysteem.

Drijven bevordert vasodilatatie, wat betekent dat uw bloedvaten verwijden om een ​​betere doorbloeding mogelijk te maken en hoge bloeddruk te verlichten. Een betere doorbloeding betekent ook een betere oxygenatie en levering van voedingsstoffen.

In wezen helpt zweven het lichaam om zichzelf sneller te herstellen – inclusief de hersenen, ledematen en organen – wat leidt tot minder ontstekingen, spierpijn en zelfs pijn door reumatoïde artritis.

Drijfrust bevordert meestal ook de secretie van bèta-endorfine. Bèta-endorfines worden vaak de natuurlijke pijnstillers van het lichaam genoemd en kunnen zorgen voor een snelle en vaak diepgaande verbetering van waargenomen pijn.

Floaten versnelt het herstel en verbetert de atletische prestaties

Drijven helpt atleten sneller terug te stuiteren. Een ander effect van verbeterde vaatverwijding is dat je lichaam melkzuur sneller kan wegspoelen na een training. Dit helpt bij het herstel van pijnlijke spieren, pijn en stijfheid.

Professionele sportteams gebruiken al jaren floatation, niet alleen voor herstel, maar ook voor mentale scherpte en visualisatie. Inderdaad, de Super Bowl-finale van 2015 bestond uit twee teams die beide flotatietherapie gebruikten voor hun atleten voorafgaand aan de finale, om de prestaties op het veld te verbeteren.

Een onderzoek bij basketbalspelers toonde bewijs van verbetering van de vaardigheden na floaten. Het vermoeden bestaat dat de meer ontspannen toestand een scherpere focus bij het fotograferen mogelijk maakte, wat leidde tot een hoger percentage succesvolle opnamen.

Floating verlaagt stress

De Epsom-zouten die worden gebruikt bij flotatietherapie zijn hoogwaardig magnesiumsulfaat. Er is grootschalig onderzoek gaande dat probeert de opname van magnesium door de huid te bewijzen – velen denken dat float-therapie het magnesiumtekort van een persoon kan verhelpen, met anekdotisch bewijs dat suggereert dat het het rustelozebenensyndroom vermindert, naast andere gerelateerde symptomen.

Magnesium remt ook ACTH, een aanjager in je lichaam om de afscheiding van stresshormoon cortisol te stimuleren.

Cortisolreductie blijkt regelmatig boven de 20% uit te komen vanaf 60 minuten in een floattank. Grotere voordelen worden ervaren door mensen met hogere stressniveaus, zoals zou kunnen worden verwacht.

Hoewel het misschien gemakkelijk is om het verminderen van stress als iets positiefs op zich te beschouwen, kunnen de secundaire voordelen hiervan enorm zijn.

Onmiddellijke effecten zoals een scherpere focus, betere concentratie, verbeterde creativiteit, sneller leren en verbeterd geheugen zijn allemaal aangetoond na floating.

Studies op langere termijn zijn nodig om aan te tonen hoe langdurig gebruik van drijftanks de verwachte gezondheidsvoordelen op lange termijn van verminderde stress kan bevorderen, hoewel het logisch lijkt dat een praktijk die een gezonde balans van cortisol en adrenaline bevordert, het risico op chronische stressgerelateerde ziekten kan verminderen.

Drijven verbetert de slaap

Een van de grootste onderzoeken naar slaap die ooit is uitgevoerd, heeft uitgewezen dat 50% van ons in het VK er geen genoeg van krijgt. The Guardian beschrijft goed slapen als het beste wat je voor je gezondheid kunt doen. Floaten helpt bij het slapen, dus misschien is floaten wel het beste wat je voor je gezondheid kunt doen.

Floaten brengt je parasympathische systeem weer in balans, en het is aangetoond dat de verlaging van cortisol en adrenaline de weg vrijmaakt voor een diepere, meer herstellende slaap. Cortisol-niveaus zijn van nature het hoogst in de ochtend , op dat moment helpen ze mensen de energie en alertheid te bereiken die nodig zijn om wakker te worden en de dag te beginnen.

Cortisolspiegels zouden tegen de avond van nature moeten afnemen, en hogere dan normale niveaus kunnen de slaap verstoren. Rust is belangrijk voor het lichaam om de cortisolspiegel te beheersen, dus geen prioriteit geven aan rust kan er zelfs voor zorgen dat cortisol boven een gezond niveau blijft.

Door cortisol te verminderen, kan floaten het lichaam ook helpen om gezondere melatoninespiegels te behouden, een hormoon dat helpt bij de overgang naar slaap elke nacht.

Vind 6 van ‘s werelds meest geavanceerde sensorische deprivatietanks in ons Old Street-centrum.

Wat zou nog meer kunnen helpen met drijven?

Het is op betrouwbare wijze aangetoond dat floaten verreikende, vaak diepgaande voordelen kan hebben op het gebied van gezondheid, levensstijl en welzijn.

Er is significant anekdotisch bewijs dat floaten helpt bij chronische pijn, atletisch herstel, superleren, beter slapen, minder stress, verlaagde bloeddruk en het feit dat je in een isolatietank zit, wordt zelfs door sommigen gebruikt om bewustzijnsverkenning te bevorderen (meer hierover in een andere blogpost).

De gezondheidsvoordelen op de lange termijn van regelmatige slaap van goede kwaliteit of een succesvolle bemiddelingspraktijk zijn goed bewezen. Goede rust verbetert de immuunfunctie, vermindert het risico op chronische ziekten en heeft een grote impact op zowel cognitieve als atletische prestaties.

Aangezien floaten kan worden gebruikt als een krachtig hulpmiddel om zowel de slaap als de meditatie te verbeteren, is het verleidelijk om te denken dat floaten op de lange termijn nog veel voordelen biedt.

floatation

De meeste ervaren floaters zullen het idee bevestigen dat je waarschijnlijk minstens drie keer moet floaten voordat je de volledige voordelen krijgt, en het is schijnbaar waar dat de voordelen groter worden naarmate je het meer doet. Dat gezegd hebbende, hebben veel mensen ons laten weten dat ze na hun eerste sessie van de beste nachtrust van hun leven hebben genoten.

Dus waarom helpt het?

Er zijn een aantal manieren waarop wordt gedacht dat floaten de slaap verbetert, waarvan sommige nog steeds worden begrepen, maar het lijkt waarschijnlijk dat zowel het hormonale herstel dat het lichaam kan bereiken terwijl diep ontspannen in een float pod, op zijn beurt de geest in staat stelt om te kalmeren, waardoor u op een natuurlijke manier gemakkelijker in slaap valt. Cortisol wordt vaak het ‘stresshormoon’ genoemd en het is aangetoond dat het met ~20% vermindert in één floatsessie, en in tegenstelling tot lichaamsbeweging kan floaten ook de adrenaline verminderen, wat regelmatig in verband wordt gebracht met slapeloosheid.

Een onderzoek uit 2017 toonde enkele intrigerende resultaten over hoe hersenactiviteit verandert tijdens het zweven, op manieren die aspecten van slaap zelf nabootsen. Met behulp van een EEG om hersengolven te volgen, werd aangetoond dat hersenactiviteit en bewustzijn diepe staten van ontspanning bereikten – gewoonlijk bereikten mensen de ‘Theta-staat’, wat is waar hersengolven feitelijk vertragen, vergelijkbaar met tijdens fase 1-slaap. Tijdens de fase 1-slaap bevindt het lichaam zich in een regeneratieve staat, wordt het bewustzijn gemengd tussen waken en slapen, daalt de bloeddruk en kunnen de gedachten van mensen ronddwalen met het gevoel losgesneden te zijn van de tijd.

Na een persoonlijke reis te hebben gemaakt over hoe je de slaap kunt verbeteren, heb ik er vaak van geschrokken hoe bereidwillig mensen zijn om over te stappen op voorgeschreven medicijnen waarvan is aangetoond dat ze verslavend en mogelijk schadelijk zijn.

Er kunnen onderliggende fysieke aandoeningen zijn waardoor zweven de oorzaak niet kan verhelpen, dus het is het beste om medisch advies in te winnen bij ernstige slaapproblemen die niet kunnen worden opgelost door naar levensstijl te kijken. Dat gezegd hebbende, kan het zeer waarschijnlijk de rust bieden die slaap misschien niet biedt, en een groot percentage van de bevolking die slaapproblemen meldt, zou heel goed significante verbeteringen kunnen voelen vanaf hun eerste sessie.

Waar kan je Floaten?

Het beste kan je een floating sessie onderdeel maken van een spa dag of een wellnessweekend

Kies één van de links hieronder voor meer informatie:
Floaten bij Blue Wellness >

Floaten bij Thermae 2000 >

Floaten bij Healthlab de Pier >

Floaten bij vd Valk Gilze >

Floaten bij Bilderberg Scheveningen >