Hete sauna, koude duik: de voordelen van koude duik na saunagebruik – The Sauna Life

[ad_1]

Tegenwoordig volgen veel mensen hun hete sauna-ontspanning met een koude duik om snellere hersteltijden te bevorderen, hun mentale gezondheid te verbeteren en hun energieniveau te verhogen. Velen zijn echter sceptisch over de vraag of een koude duik in de sauna daadwerkelijk al het bovenstaande doet.

Wil je hier meer informatie over voordat je zelf koudetherapie gaat proberen? In dit artikel bespreken we wat een koude duikroutine in de sauna is, hoe het werkt en welke voordelen atleten ertoe aanzetten om het in de eerste plaats te gebruiken.

Wat is een koude duik?

Koude plonsen worden ook wel ‘onderdompeling in koud water’ genoemd, een proces waarbij je letterlijk je hele lichaam onderdompelt in ijskoud water. Je kunt een koude duik in de hete sauna nemen door een duik in koud water of een koude douche te nemen als je eenmaal klaar bent met een hete sauna, hoewel sommige liefhebbers van een koude douche liever een ijsbad nemen.

Er wordt gezegd dat deze koude duiktechniek een verhoogde bloedstroom biedt en spierpijn verlicht. Het wordt vaak gebruikt door atleten en andere fitnessliefhebbers die snel willen herstellen na een training of training. Sommige mensen proberen echter gewoon deze koudwaterdip om hun lichaam een ​​uitdaging te geven om te overwinnen, zonder veranderingen in hun bloedstroom, bloeddruk of andere gezondheidsvoordelen na te jagen.

Hoewel je misschien onlangs een toestroom hebt gezien van het aantal mensen dat koude duikvluchten neemt, staat het eigenlijk bekend als een oude praktijk. Hippocrates, een Griekse arts, dacht dat koude plonsen konden helpen om vermoeidheid te verlichten. In de 18e eeuw werden koude duiken ook aanbevolen door artsen voor de behandeling van koorts en andere aandoeningen.

Hoe werkt deze warme en koude techniek?

Deze oefening bestaat uit twee helften: warm en koud. Om uw koude duik in de sauna echt een extreme temperatuurverandering te laten zijn, moet u eerst uw lichaamstemperatuur verhogen met een intensieve training, gevolgd door warmtetherapie in een sauna. Je koude duiktechniek wordt echter geruïneerd als je afkoelt tijdens het opzetten van je ijsbad. Daarom raden we aan om voor uw saunasessies ijsbaden op te zetten.

Er zijn veel manieren om je voor te bereiden op een hete sauna en een koude duik. Een ijsbad is een populaire optie; vul je badkuip met koud water en voeg wat ijsblokjes toe. Voor een eenvoudiger koude duiktechniek kunt u profiteren van de gezondheidsvoordelen van extreme temperatuurveranderingen door simpelweg een koude douche te nemen. Als je hier met zo weinig mogelijk voorbereiding aan wilt beginnen en je hebt het geluk om in de winter toegang te hebben tot natuurlijk water, dan kun je daar ook terecht voor een betere doorbloeding en een betere gezondheid van de huid.

De meeste liefhebbers van koude douches beweren dat het water tussen de 10 en 15 graden Celsius moet zijn en dat ze ongeveer vijf tot 15 minuten in het ijskoude water moeten weken.

Wat zijn de voordelen van een koude duik?

Op zichzelf is koud storten gekoppeld aan de mentale en fysieke voordelen onderstaand:

Verhoogde energieniveaus en geluk

Voor de meeste mensen is een snelle espresso of een lekker kopje hete chai wat ze nodig hebben om hun ochtend energiek te beginnen, maar koude plonsen bieden een gezonder alternatief. Studies tonen aan dat het koude water waaraan je wordt blootgesteld, het lichaam schokt en hitteschok-eiwitten en noradrenaline produceert.

noradrenaline is een hormoon dat onze focus verscherpt, ons energieniveau verhoogt en onze angst en stemming reguleert. Dus niet alleen wordt u ‘s ochtends wakker van een lekkere koudwaterdip, maar het zorgt er ook voor dat u wakker en alert bent voor een rustige en gelukkige dag.

Verlichting van spierpijn

Als u veel sport, kan onderdompeling in koud water het antwoord zijn op uw problemen met het herstel van pijn. Saunawarmte is op zichzelf al rustgevend, maar een hete saunakoude duik biedt ongeëvenaard herstel van spierpijn.

Verhoogt het immuunsysteem

Koude onderdompeling kan ingrijpende gevolgen hebben voor het immuunsysteem, waardoor het aantal witte bloedcellen stijgt als ons lichaam reageert op de plotselinge temperatuurdaling. Na verloop van tijd kan ons lichaam bedrevener worden in het activeren van sterkere afweermechanismen tegen barre omstandigheden zoals extreme temperaturen.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van een koude duik na het gebruik van een sauna?

Er is ook een breed scala aan voordelen naar de warme en koude techniek die we hierboven hebben besproken, waaronder:

Verbeterde bloedstroom

Terwijl uw lichaam zich aanpast aan een hete sauna-koude duikroutine, krimpen bloedvaten en brengen bloed dichter bij de organen terwijl u in het ijsbad bent. Zodra u uit het water stapt, gaat elk bloedvat weer open en migreert door het lichaam, waardoor uw bloedstroom verbetert.

Sterker nog, na een hete sauna koude duik, zou je verbeterde bloedstroom de rest van de dag moeten aanhouden!

Verminderde bloeddruk

Het is bekend dat sporten en krachtwandelingen de hoge bloeddruk verlagen en tegelijkertijd de gezondheid van uw hart verbeteren. Fascinerend genoeg kan een koude duikroutine in een warme sauna hetzelfde doen, waardoor we dezelfde voordelen kunnen behalen en hoge bloeddruk kunnen vermijden.

Helpen bij spierherstel

De verbetering van uw bloedsomloop door koudetherapie kan het proces van spierherstel versnellen nadat u lichamelijke activiteiten heeft ondernomen. Als zodanig kan koude onderdompeling zeer gunstig zijn voor atleten die hun prestaties willen verbeteren.

Koude plonsen kunnen ook de gevolgen van overmatig gebruik van de spieren tegengaan, zoals beklemming, pijn en pijn. Bovendien verdooft de kou de zenuwuiteinden een beetje om pijn te verlichten, waardoor kou na de training geweldig is.

Ontsteking en gewrichtspijnverlichting

Mensen met aandoeningen die verband houden met ontstekingen, kunnen gewrichtsverlichting ervaren met behulp van een koude sauna-duikroutine. Dit is vooral handig voor atleten die last hebben van zwellingen op hun benen en voeten; de plotselinge temperatuurdaling door de koude duik kan hen helpen sneller te herstellen.

Ontgiftende eigenschappen

Een koude duik nemen direct na het beëindigen van een hete saunasessie schokt het lichaam, waardoor de lymfatische circulatie wordt geactiveerd. Hierdoor kan het lichaam abnormale cellen, bacteriën en andere stoffen uit de bloedbaan wegspoelen.

Door dit spoeleffect kunt u snel afvalstoffen uit het lichaam verwijderen, effectief ontgiftend en ervoor zorgend dat er niets schadelijks in uw bloedbaan achterblijft.

Hoe vaak moet je een koude duik nemen na het gebruik van een hete sauna?

In combinatie kunnen een koude duik en een hete sauna ons helpen mitochondriaal, vasculaire en mentale gezondheid op moleculair niveau. Het is echter belangrijk om te onthouden dat u uw lichaam blootstelt aan temperatuurschokken, dus u moet voorzorgsmaatregelen nemen om veilig te blijven.

Het creëren van een minimale blootstellingsdrempel elke week is het meest essentiële onderdeel van uw contrastroutine. Terwijl je je voor het eerst aan deze routine aanpast, raden we aan te beginnen met 20 minuten in de hete sauna, gevolgd door drie tot vijf minuten in je koude duik.

Anderen boeken hun tijd met koude plonsen, waarbij ze twee tot drie minuten een koude duik nemen, zowel voor als na een saunasessie van 20 minuten. Welke routine je ook kiest, het is belangrijk dat je altijd in een koude duik belandt voor het beste resultaat.

Onthoud dat uw temperaturen niet te koud of te warm hoeven te zijn om het volledige effect van koudetherapie te benutten. Uw koude temperatuur kan onaangenaam aanvoelen, maar het moet altijd veilig zijn. Elke temperatuur die kouder is dan 66˚ F kan vet afbreken en activeren insuline gevoeligheid, dus het hoeft geen ijswater te zijn om ervan te profiteren. Uw hete temperatuur moet tussen 120˚ F – 140˚ F blijven om ervoor te zorgen dat u het niet te warm krijgt. Zorg ervoor dat u een logboek bijhoudt van zowel de duur van uw verblijf als de temperaturen – een infraroodthermometer kan hierbij helpen.

Koop vandaag nog uw eigen sauna en spring onder een koude douche om te genieten van de koude duikbehandeling!

Ons team bij The Sauna Life werkt hard om sauna-oplossingen te leveren waar ze nodig zijn, zodat we onze passie voor gezondheid en welzijn kunnen delen. We zijn toegewijd om saunaliefhebbers te verbinden met de tools die ze kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken.

Als je meer wilt weten, neem dan contact op met ons team via onze website, zodat je een nieuw soort therapie kunt ervaren.

Bron

[ad_2]


De Beste Aanbiedingen Sauna, Spa en Wellness Hotels

heerlijk avondje ontspannen in de sauna(1)

Sauna Deals ➡️
Wellness Hotels ➡️
Massage Deals ➡️
Spa Deals ➡️

SpaDag Home

Plaats een reactie