Hoe ga ik goed de sauna in? | De eerste – MDR

[ad_1]

Zweten is ook een goed idee in het koude seizoen: je kunt je lichaam opwarmen in de sauna, wat het immuunsysteem en je eigen afweer stimuleert. Kortom: een sauna is gezond als je het goed doet.

Waarom is sauna gezond?

In de sauna is het lichaam in korte tijd snel opgewarmd. De lichaamstemperatuur kan oplopen tot 39 graden, wat koorts heeft: bepaalde immuuncellen die verantwoordelijk zijn voor het afweren van infecties worden actief. Door de warmte verwijden de bloedvaten. Op de huid kan de lichaamstemperatuur zelfs oplopen tot 10 graden. Om de hitte tegen te gaan, begint het lichaam te zweten.

Afkoelen is aan de orde van de dag na de saunasessie. Het nemen van een koude douche en misschien daarna zelfs in een ijsbad stappen ontspant de spieren, verhoogt de bloeddruk voor korte tijd en stimuleert de stofwisseling en het immuunsysteem. En subjectief voelt het gewoon goed.

Regelmatig naar de sauna gaan maakt het lichaam weerbaarder en kan infecties voorkomen. Op korte termijn geldt echter het volgende: wie nu al ziek is, moet het voorlopig doen. Want de sauna is vooral vermoeiend voor het lichaam. Uit een Fins onderzoek uit 2015 blijkt zelfs dat regelmatig saunagebruik de kans op overlijden aan hart- en vaatziekten kan verkleinen.

Sauna’s kunnen ook helpen bij bepaalde huidziekten zoals psoriasis, neurodermitis of netelroos. Het kan pijn verlichten en heeft een ontstekingsremmend effect op reumatische en aan slijtage gerelateerde aandoeningen van het bewegingsapparaat. Als je een reumatische aanval hebt, moet je zeker niet naar de sauna gaan.

Hoe werkt een saunasessie?

Een saunasessie bestaat in principe uit drie fasen: warmtefase, cooling down en rustfase. De warmtefase in de sauna duurt 6 tot 15 minuten – afhankelijk van de temperatuur in de sauna. Het is belangrijk om rustig en gelijkmatig te ademen. Dit ondersteunt de bronchiën, vooral tijdens de infusie. Zweten is gewenst. Belangrijk: de klok bepaalt niet hoe lang je in de sauna blijft. Uw welzijn heeft altijd de hoogste prioriteit. Als je je niet goed voelt, ga dan naar buiten. Als je tijdens de warmtefase hebt gelegen, ga dan de laatste twee minuten rechtop zitten in de sauna. Dit bereidt de cyclus voor op het opstaan.

Na de saunasessie moet u eerst een frisse neus halen. Een beetje beweging is goed voor de bloedsomloop, de lucht koelt de luchtwegen. Dan is het tijd voor de koude douche. Nogmaals, je hoeft geen ijskoude douche te nemen, luister gewoon naar je lichaam. Wees voorzichtig: als u te warm doucht, riskeert u hoofdpijn.
Douchen doe je altijd van buiten naar binnen, d.w.z. vanaf de rechtervoet naar het zwembad toe, dan vanaf de linkervoet naar het zwembad, dan vanuit de handen over de armen naar het lichaam. Bovenlichaam en hoofd zijn aan het einde. Iedereen die van “boven naar beneden” een douche neemt, riskeert een instorting van de bloedsomloop.

Omdat sauna zwaar is voor het lichaam, moet u daarna rusten. 20 tot 30 minuten rust is ideaal voordat de volgende saunasessie kan beginnen. Experts raden een maximum van drie saunasessies per dag aan. Beginners hebben ongeveer zes tot tien bezoeken nodig voordat hun lichaam aan de sauna went.

De eerste keer: hier moet je op letten

Wie voor het eerst naar de sauna gaat, kan deze tips zeker gebruiken – net als een ervaren metgezel kan dat ook geen kwaad.

Hygiëne staat voorop: Allereerst moet je altijd grondig douchen om het vettige laagje op je huid en make-up of andere cosmetica te verwijderen Houd voldoende afstand tot de man of vrouw naast je Ga in de sauna zitten in plaats van liggen Warme lucht stijgt op, dus beneden is het koeler dan boven. Je hoeft niet helemaal bovenaan te zitten, kom langzaam dichterbij. Dit geldt ook voor de duur van de warmtefase in de sauna.Als je je niet lekker voelt, ga dan naar buiten. Dit geldt ook voor de infusie. Maar: Overschat jezelf in het begin niet. Vermijd het openen van de deur tijdens de infusie, omdat de stoom verloren gaat. Ook beginners hoeven niet in de sauna te zijn voor een infuus. Neem een ​​handdoek mee die groot genoeg is. Geen zweet op het hout! Twee grote saunahanddoeken zijn ideaal, één om op te zitten en één om af te drogen na afkoeling. Als je veel zweet, kun je jezelf afdrogen met een kleinere handdoek ertussen. Pak ook handdoeken in voor de douche na de saunadag. Als je droog de sauna in gaat, zweet je effectiever. Eet niet te veel of te weinig. Sauna is vermoeiend en het lichaam mag niet te vol zijn en ook geen gebrek aan energie hebben. Drink voldoende tussendoor. Het lichaam verliest water door te zweten, geen verstrakking! Staar niet te lang naar andere saunagasten.

Bron

[ad_2]


De Beste Aanbiedingen Sauna, Spa en Wellness Hotels

Sauna Deals ➡️
Wellness Hotels ➡️
Massage Deals ➡️
Spa Deals ➡️

SpaDag Home

Plaats een reactie