Maakt het uit of je rechtop of slordig staat?


Van jongs af aan wordt ons verteld om rechtop te staan. Veel mensen hebben waarschijnlijk zelfs herinneringen aan het rondlopen in huis met een boek op hun hoofd om hun houding te verbeteren (ik weet dat ik dat doe).

Maar waarom is het zelfs belangrijk om dit te doen? Wat betekent ‘een goede houding’ eigenlijk voor jou op het gebied van gezondheid?

Het is misschien een beetje esthetisch – ons is geleerd dat modellen met een perfecte houding moeten zijn waar we op moeten lijken – en het heeft een aantal door de wetenschap ondersteunde voordelen. Maar op basis van jarenlange houdingsherinneringen en zelfs houdingscontroles op school, zijn er waarschijnlijk minder voordelen dan u dacht.

Hier wegen experts in op houding en of een goede houding echt gunstig is voor uw gezondheid of totale BS

Ten eerste, wat is een goede lichaamshouding?

Volgens

Dr. Scott Mallozzi, een wervelkolomchirurg bij UConn Health, met uw hoofd gecentreerd boven uw bekken en uw voeten wordt als een juiste houding beschouwd. Je nek en hoofd mogen niet naar voren of naar achteren hangen ― in plaats daarvan moet je rechtop staan ​​met je hoofd, bekken en voeten in uitlijning.

Dat gezegd hebbende, één houding past niet allemaal, voegde Dr. Mark Queralt

, medisch directeur van het Musculoskeletal Institute aan de Universiteit van Texas in Austin. Vanwege aandoeningen zoals artritis van de wervelkolom, voelt het voor sommige mensen beter om voorover te leunen ― vooral voor oudere personen.

“Om die persoon de hele dag rechtop te laten zitten en zijn rug te krommen, zou pijnlijk zijn,” zei Queralt . Dus wat voor de een een goede houding is, is voor de ander misschien niet mogelijk.
Plus, als het gaat om onze lichamen, leeftijd -gerelateerde verandering maakt deel uit van het leven, legde Queralt uit. Het is normaal dat je wervelkolom evolueert en je hele leven verschillende houdingen nodig hebt.
“Wat zou je denken dat je ruggengraat gaat doen? kijk als bij 61? Zou je verwachten dat het eruit ziet alsof je 61 of zou je veranderingen verwachten?” vroeg Queralt. Ggoede houding voor jou kan verschuiven, en dat is volkomen normaal.

Is rechtop staan ​​goed voor onze gezondheid?

Het antwoord hierop verschilt.

Dr . Amit Jain , hoofd minimaal-invasieve wervelkolomchirurgie op de afdeling orthopedische chirurgie van Johns Hopkins Medicine, merkte op dat “een goede houding resulteert in minder slijtage van de wervelkolom. ”

Volgens de National Institutes of Health kan slungelig ervoor zorgen dat uw ruggengraat meer breekbaar en maakt het vatbaarder voor verwondingen.

Hoewel een goede houding niet noodzakelijkerwijs betekent dat u op een dag geen rugklachten zult krijgen, kan een goede ruggengraatkracht helpen je kunt er maar beter mee omgaan als je in de toekomst met deze aandoeningen te maken krijgt, voegde Mallozzi eraan toe. Uw spieren zullen harder moeten werken als uw houding leidt tot een ongelijke gewichtsverdeling of een oneerlijke belasting van uw lichaam.

Bijvoorbeeld mensen die hun nek hangen om naar hun telefoons of andere draagbare apparaten te kijken, hebben ze vaak last van een ‘tekstnek’, wat extra belasting voor het lichaam veroorzaakt.

Ciara Cappo, een chiropractor in Californië, vertelde Healthline dat “het menselijk hoofd weegt 30 pond . Voor elke centimeter die je hoofd naar voren kantelt, verdubbelt het gewicht dat je nek moet dragen.” Dus die voorovergebogen houding om te sms’en is zeker niet goed voor je nekspieren.

Maar rechtop staan ​​lost misschien ook geen gezondheidsproblemen op. Het zal u ook niet noodzakelijkerwijs redden van bestaande eerdere problemen. Er is heel weinig of geen bewijs om de houding te ondersteunen en ofwel de huidige pijn te verminderen of toekomstige pijn te voorkomen, “zei Queralt.

Queralt

wees zelfs op een studie waarin wordt opgemerkt dat “de praktijk van generieke volksgezondheidsboodschappen om rechtop te zitten om nekpijn te voorkomen, moet worden heroverwogen,” en ontdekte dat een ingezakte houding bij tieners resulteerde in minder nekpijn in de jonge volwassenheid.

More than focusing on throwing your shoulders back to achieve a straight spine, it's important to prioritize exercises that build on your back strength.More than focusing on throwing your shoulders back to achieve a straight spine, it's important to prioritize exercises that build on your back strength.More than focusing on throwing your shoulders back to achieve a straight spine, it's important to prioritize exercises that build on your back strength.

Kmatta via Getty Images

More than focusing on throwing your shoulders back to achieve a straight spine, it's important to prioritize exercises that build on your back strength.

Meer dan je te concentreren op het naar achteren gooien van je schouders om een ​​rechte ruggengraat te krijgen, is het belangrijk om prioriteit te geven aan oefeningen die voortbouwen op uw rugkracht.

Dus, moet ik me niet druk maken om een ​​’goede houding’?

In plaats van jezelf er constant aan te herinneren om rechtop te staan, wil je je misschien concentreren op het versterken van specifieke spiergroepen. Door te trainen, sta je toe dat deze spieren je ruggengraat beter ondersteunen en je lichaam helpen comfortabel rechtop te staan ​​zonder het te forceren of je ongemakkelijk te laten voelen.

“Er zijn twee spiergroepen die goed werken om je te helpen met je houding,” zei Mallozzi. De eerste groep zijn je paraspinale spieren, de spieren die je ruggengraat omringen van je nek tot je onderrug. I Als je een sterke groep spieren rond je wervelkolom hebt, zullen je tussenwervelschijven en gewrichten minder werk hoeven te doen omdat ze beter ondersteund, zei hij. De andere spiergroep die belangrijk is om te werken, is je kern, die je rug verder zal helpen ondersteunen.

Je kunt deze spiergroepen trainen door yoga, pilates of algemeen te doen krachtoefeningen zoals planken, crunches, 3024000033006bruggen en

schouderblad knijpt.

More than focusing on throwing your shoulders back to achieve a straight spine, it's important to prioritize exercises that build on your back strength.

Deze oefeningen “helpen mensen echt om dit spierstelsel te bereiken dat een goede houding ondersteunt”, zei Mallozzi.

Hij voegde eraan toe dat sommige factoren die van invloed zijn op de houding niet kunnen worden gecorrigeerd met oefening. Kwesties zoals artritis of stijfheid van de heupen zullen niet alleen verdwijnen, maar als je vroeg in je leven prioriteit geeft aan krachttraining, ben je meer voorbereid op succes. “ Hoe meer je [van] die goede basis hebt om te beginnen, hoe meer je kunt compenseren als je je ontwikkelt andere problemen”, zei Mallozzi. veel. “We weten dat lichaamsbeweging goed is voor de cardiovasculaire gezondheid – het is goed voor de preventie van osteoporose, en mensen die sporten hebben over het algemeen betere scores voor de geestelijke gezondheid”, zei Queralt.

Al met al, goed bezig houding zal geen wondermiddel zijn, en de druk die je voelt om rechtop te staan ​​is waarschijnlijk ongerechtvaardigd.

In plaats van zoveel te focussen op rechtop staan ​​of rechtop zitten, is het meer belangrijk om verschillende bewegingen in je dag op te nemen.

“We denken dat de vloeibaarheid van niet in de dezelfde statische beweging — de hele dag zitten of de hele dag staan” is belangrijk, zei Queralt. rechtop staan ​​in deze posities of inzakken in deze posities, het is niet ideaal om acht uur per dag in één statische positie te zijn, voegde hij eraan toe. Je wordt bijvoorbeeld strak van de hele dag voor je laptop zitten en je zult waarschijnlijk voorovergebogen zitten terwijl je nek naar voren steekt.

Jain raadde aan om geplande pauzes te nemen van het zitten op het werk of een sta-bureau toe te voegen aan uw thuiswerkopstelling.

Uiteindelijk, terwijl rechtop zitten of staan ​​voor jou misschien goed voelt, voelt het niet voor iedereen goed ― en dat is oké. Een goede houding heeft de voordelen besproken, waaronder pijnvermindering en minder belasting van de omliggende spieren, de druk die mensen van familieleden krijgen over hun houding is waarschijnlijk een beetje overdreven.

Hunch voorbij op de middelbare school betekent niet dat je de rest van je leven een kromme rug zult hebben, maar prioriteit geven aan goede spierkracht door middel van fitness en beweging kan een deel van de druk verlichten die elke dag op onze ruggengraat wordt uitgeoefend.