Regelmatige saunagangers versterken hun immuunsysteem en trotseren beter de kou (FOTO)

[ad_1]



Schwäbisch Hall (ots) – Wat is er fijner dan een heerlijke wandeling door het herfstbos en daarna lekker ontspannen in de sauna? Onder het genot van de warmte laadt het lichaam zijn batterijen op en met name het immuunsysteem bereidt zich voor op de taken die in de herfst en winter komen. Iedereen die regelmatig naar de sauna gaat en zo het lichaam blootstelt aan temperatuurprikkels, traint zijn warmte- en kouderegulatie – de afweer wordt geactiveerd en het risico op infectie wordt geminimaliseerd. Het is ook bewezen dat regelmatige saunagangers beter kunnen omgaan met koelere temperaturen, zowel op kantoor als thuis.

De kracht is te vinden in sereniteit

Het koude seizoen staat voor de deur en daarmee het hoogseizoen voor verkoudheid, verkoudheid, griep en coronavirussen. Twee jaar lang waren strikte hygiënevoorschriften net zo goed onderdeel van het dagelijks leven als het dragen van maskers, desinfectie en afstand houden. De herstart is des te moeilijker voor het immuunsysteem, het is echt uit de praktijk. Saunabaden zorgen ervoor dat alle delen van het lichaam van bloed en voldoende voedingsstoffen worden voorzien. Tegelijkertijd worden metabolische eindproducten weggespoeld en, last but not least, het immuunsysteem getraind.

“Naast een nieuwe ziektegolf met het Covid-19-virus, maken veel mensen zich ook zorgen over de huidige energiecrisis. Bijvoorbeeld of de kamertemperaturen in kantoren of andere kamers in het algemeen lager zullen zijn”, zegt Philip Rock, Managing Director directeur bij KLASSIEK. De beslissing om thuis een eigen sauna te hebben, is zowel een goede investering in het welzijn van het hele gezin als in de gezondheidszorg.

Regelmatig saunagebruik bevordert het vermogen van het lichaam om zich aan te passen aan de kou, om zich aan te passen aan een koelere omgeving. “Dat betekent dat we ons al snel net zo comfortabel voelen bij iets lagere kamertemperatuur”, weet de directeur bijvoorbeeld uit onderzoeken van prof.dr. medisch Karl-Ludwig Resch van het Duitse Instituut voor Gezondheidsonderzoek in Hof/Saale.

Training voor het immuunsysteem

We weten dat fysieke training belangrijk is voor spieropbouw en gezondheid. Maar hoe bouw je actief aan de conditie van het immuunsysteem? Professor Karl-Ludwig Resch doet al vele jaren onderzoek naar het onderwerp “saunabaden, warmte- en kouderegeling”. Hij komt tot de conclusie: “Al na een paar maanden betekent regelmatig saunabaden dat het lichaam met succes ten minste de helft van alle infecties kan afweren.” Een blik op de biologische processen maakt duidelijk waarom dit zo is.

Warmte als schild

Bij blootstelling aan sterke hitte probeert het menselijk lichaam de warmte af te voeren en de huid te koelen. De bloedvaten zijn verwijd, het hart pompt sneller, zoals het koelsysteem van een automotor, de kleine bloedvaatjes onder de huid voeren de warmte af. Bij overschrijding van een bepaalde tolerantiedrempel wordt een tweede koelsysteem geactiveerd: de huid scheidt transpiratievocht af, dat verdampt. Hierdoor ontstaat kou, die nu het bloed in de haarvaten afkoelt. Het lichaam zelf gebruikt warmte ook als verdediging tegen bedreigingen zoals infecties, zoals de arts en wetenschapper uitlegt: “Warmte werkt als een turbo op veel katalysatoren in het lichaam en laat veel stofwisselingsprocessen veel sneller verlopen. Wanneer de warmtetoevoer wordt verhoogd , maakt het lichaam speciale Messenger-stoffen, ‘vrije radicalen’ en ‘heat shock-eiwitten’ aan. Deze fungeren als een soort “sparringpartner” voor het immuunsysteem, waardoor regelmatig saunagebruik de fitheid en kracht van het immuunsysteem verbetert in een zeer effectieve manier.”

thermische aanpassing

Mensen passen zich aan aan stijgende temperaturen: Studies hebben aangetoond dat langdurige veranderingen in de omgevingstemperatuur of korte herhalingen, zoals regelmatige saunabaden, het stressniveau verlagen en sneller gaan zweten. Deze aanpassing leidt tot een aanzienlijk verhoogde warmtetolerantie en een efficiëntere warmteregulering in de droge warmte die in de sauna heerst.

Koude aanpassing

Bij kou daarentegen moet het lichaam proberen het warmteverlies en het daarmee gepaard gaande risico op afkoeling tegen te gaan. In de loop van hun evolutie zijn de mensen echter grotendeels het vermogen verloren om dit te doen, wat ook te wijten is aan het toenemende gebruik van isolerende kleding. Het lichaam probeert warmteverlies eerst te compenseren door de bloedcirculatie in de huid te verminderen – een zichtbaar teken: kippenvel. Als dat niet genoeg is, volgen tremoren als een uiting van verhoogde spieractiviteit.

Het saunabad: positief effect op de conditie van het lichaam

Of het nu warme of lage temperaturen zijn – het lichaam went aan beide extreme situaties bij herhaalde blootstelling en reguleert zichzelf.

prof.dr. medisch Karl-Ludwig Resch: “Studies over saunabaden, die doorgaans altijd uit een uitgebalanceerde combinatie van warmte- en koudeprikkels bestaan, hebben aangetoond dat de vegetatieve warmte- en kouderegulatie wordt getraind en dat daardoor de fitheid van het immuunsysteem wordt verhoogd.”

Regelmatig saunagebruik bevordert niet alleen een sterk immuunsysteem, maar ook het vermogen om zich aan te passen aan de kou en om zich aan te passen aan een koelere omgeving. Ook bij een wat lagere kamertemperatuur voelen mensen zich prettig – saunagangers kunnen de komende winter als meer ontspannen uitkijken.

Vragen & contact:

Duitsland:
Franziska Huss
T+49 791 501 418
franciska.huss@klafs.de
presse@klafs.de

Oostenrijk:
Petra Stegmaier
T+43 5335 2330 122
petra.stegmaier@klafs.at

Zwitserland:
Bianca Schilter
T+41 41 767 00 10
bianca.schilter@klafs.ch

Bron

[ad_2]


De Beste Aanbiedingen Sauna, Spa en Wellness Hotels

heerlijk avondje ontspannen in de sauna(1)

Sauna Deals ➡️
Wellness Hotels ➡️
Massage Deals ➡️
Spa Deals ➡️

SpaDag Home

Plaats een reactie