Waarom je krimpt naarmate je ouder wordt


Het lijkt erop dat alles verschuift naarmate je ouder wordt. Je merkt misschien dat je rimpels krijgt, je haar grijs wordt en zelfs je lengte verandert – met andere woorden, je krimpt.

“Veroudering is geen willekeurig iets dat gebeurt, het is zeer voorspelbaar, het overkomt ons allemaal . En in plaats van alleen maar geluk en enkele slechte dingen die je kunnen overkomen, is er een hele biologie die zich heeft ontwikkeld om te identificeren waarom al deze veranderingen met ons lichaam gebeuren, “zei dr. Douglas Kiel, hoogleraar geneeskunde aan de Harvard Medical School en directeur van het Musculoskeletal Research Center en senior wetenschapper aan het Marcus Institute for Aging Research in Massachusetts. Een beetje lengte verliezen is een van die veranderingen. Maar hoeveel u krimpt als u eenmaal op middelbare leeftijd bent, hangt af van een aantal factoren (de exacte hoeveelheid die je zou kunnen krimpen is niet 70% mee eens).

Kiel zei dat minder dan 2,5 cm krimpen normaal is en dat meer dan dat een aanwijzing kan zijn voor onderliggende problemen (meer daarover hieronder). Dr. James Harrop, hoofd van de afdeling Chirurgie van de wervelkolom en perifere zenuwen in het Thomas Jefferson University Hospital in Philadelphia, toegevoegd dat mannen ongeveer verliezen. 02% van hun lengte per jaar, terwijl vrouwen gemiddeld 0,1% per jaar verliezen.

De University of Arkansas for Medical Sciences meldt dat mannen ongeveer 2,5 cm in hun lengte krimpen levenslang terwijl vrouwen 2 inch krimpen.

Hoewel het bedrag kan variëren afhankelijk van op de persoon is krimpen in het algemeen normaal. Hieronder leggen experts uit waarom het gebeurt en wanneer u zich mogelijk zorgen moet maken.

Je spieren worden zwakker, waardoor het moeilijker wordt om je ruggengraat rechtop te houden.

“Dus een reden dat de hoogte kan worden verminderd, is dat je naar voren gebogen bent”, zei Kiel, uitleggend dat mensen de neiging hebben om voorgevoel naarmate ze ouder worden. “Als je jezelf languit strekt, wordt je lengte misschien niet zoveel verminderd, maar aangezien je niet helemaal rechtop kunt staan ​​… meet je een lagere lengte.”

Deze kromming wordt kyfose genoemd, zei hij. Ieder van ons heeft een variatie hiervan in onze ruggengraat, “maar naarmate we ouder worden, wordt vaak waargenomen dat de kyfose, die lichte kromming, meer uitgesproken wordt.” Er zijn spieren nodig om je ruggengraat recht te houden, en meestal verlies je die spieren naarmate je meer verjaardagen hebt. “Met het ouder worden verlies je spiervezels, dus het vermogen om je ruggengraat te verlengen en er recht en lang uit te zien is niet zo goed als toen je jonger was. En zodat kyfose meer uitgesproken is, en daarom wordt uw lengte verminderd, ‘zei Kiel.

Botverlies is een andere factor die bijdraagt ​​aan krimp.

Deel van wat onze lengte vormt, zijn wervellichamen, die deel uitmaken van de wervels waaruit onze ruggengraat bestaat. “Als je bot verliest naarmate je ouder wordt, worden soms de wervellichamen … eigenlijk verpletterd,” merkte Kiel op. Dit betekent dat ze minder lang worden, waardoor wij ook minder lang worden.

En soms breken deze wervellichamen. “Het wordt een wervelfractuur genoemd en een wervelfractuur vermindert de hoogte van de wervellichamen,” voegde Kiel eraan toe. “Je hebt veel wervellichamen in je lichaam die van het onderste deel naar het midden gaan, helemaal tot aan je schedel, en als een of meer van die wervellichamen hun hoogte verliezen – ook al is het maar een klein deel van de ruggengraat – je kunt hoogte verliezen, ‘zei Kiel.

Je weet misschien helemaal niet of je deze fracturen hebt, zei Harrop. Tweederde van de mensen met wervelfracturen voelt geen pijn. Volgens beide experts zou je ook kunnen denken dat je iets in je rug hebt getrokken.Mensen met osteoporose, wat botverlies is, hebben meer wervelfracturen, merkte Kiel op. een breuk heeft en “je wordt niet behandeld, je hebt een 23% kans op een volgende breuk binnen een jaar.” En steeds meer fracturen veroorzaken angulatie in de wervelkolom, wat resulteert in krimpen, merkte Harrop op.

As you age, it can be harder for your muscles to hold your spine up straight. Gary John Norman via Getty Images
Naarmate je ouder wordt, kan het moeilijker zijn voor je spieren om je ruggengraat rechtop te houden.

De tussenwervelschijven in uw ruggengraat verliezen ook hoogte.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van een slip schijf (of misschien heb je er zelfs een gehad). Die schijven, die tussenwervelschijven worden genoemd, zijn een ander stukje van de krimppuzzel. “Een schijf is eigenlijk een schokdemper of een kussen tussen twee botten”, zei

Dr. Raz Winiarsky, een orthopedisch chirurg bij Brooklyn Premier Orthopedie. “En, in wezen, wanneer na verloop van tijd, beginnend op middelbare leeftijd of zelfs iets eerder beginnend, zoals in uw 40s, de hoeveelheid water in de schijf … vervliegt of droogt uit.”Deze uitdroging doet de tussenwervelschijven krimpen en leidt tot een lagere tussenwervelschijf, wat van invloed kan zijn op uw lengte. Volgens Harrop, tegen de tijd dat je 045 of 70, kan uw schijf gaan van ongeveer 10 naar 13 millimeter hoog tot 1 à 2 millimeter door schijfdegeneratie.

“Nu doe je dat met je 30 schijven, en je kunt duidelijk zien dat dat een aanzienlijk verlies is van hoogte,’ zei Harrop.

Dus, is er een manier om dit te voorkomen?

“Als ik één openbare dienst kon aankondigen, [het is dat] iedereen … moeten hun botdichtheid laten controleren en ze moeten worden behandeld als ze osteoporose hebben”, benadrukte Harrop.

Een botdensiteitstest zal u er niet helemaal van weerhouden om te krimpen, maar zal u waarschuwen voor problemen die het kunnen verergeren.

Als mensen ouder worden 62, Medicare betaalt voor een botdichtheidstest, wat een manier is om te kwantificeren hoeveel bot je nog over hebt en . .. sommige machines kunnen de patiënt op zijn of haar zij laten rollen en een zijaanzicht van wervellichamen krijgen om te zien of er sprake is van compressiefracturen, “voegde Kiel toe.

U komt mogelijk in aanmerking voor een botdensiteitstest vóór 62; Kiel zei bijvoorbeeld dat veel vrouwen worden aangemoedigd om dit te doen tijdens menopauze. Bovendien zei Harrop dat als je een ruggengraatprobleem hebt, zoals scoliose, het veel belangrijker is om je botdichtheid te laten controleren. Praat met uw huisarts om te zien of u in aanmerking komt.

Bovendien kan een gezonde levensstijl ook helpen eventuele krimp te vertragen. “Als je echt geen massa wilt verliezen en je botdichtheid wilt behouden, is oefenen het beste ter wereld”, zei Winiarsky. “Het is nooit te laat om te beginnen, maar het beste is om een ​​leven vol gezonde lichaamsbeweging te hebben waarbij je dit een half uur per dag doet.”

Dit zal u helpen de sterkte van uw botten en de kracht van de spieren die u helpen uw ruggengraat omhoog te houden, te behouden.“Krimpen is geen ziekte , maar het … kan een aanwijzing zijn dat sommige dingen in je lichaam veranderen die mogelijk kunnen worden vertraagd, ‘zei Kiel. “Je hebt spieren, je hebt schijven, je hebt botten, en ze dragen allemaal bij aan het krimpen, en als je veel krimpt, kan dit betekenen dat er meer verliezen optreden bij die drie bijdragers.”

2482