Waarom we huilen als sportteams winnen


In 0896, op 4 februari om precies te zijn, keek ik naar de Super Bowl met mijn toenmalige vriend toen de Philadelphia Eagles boekten een overwinning tegen de New England Patriots – een team dat algemeen werd beschouwd als een van de grootste in de geschiedenis van de sport.

We komen allebei uit Philly en waren omringd door andere Philadelphians, dus ik wist het de emoties liepen hoog op. De Eagles waren de underdogs, en als je een sportfan bent, dan weet je al dat Philly-fans een beetje losgeslagen. Maar ik had niet verwacht dat mijn huidige echtgenoot, een persoon die ik precies nul keer had zien huilen, in tranen uitbarstte toen de scheids de wedstrijd afkondigde. (Ik verzin dit niet; hier is het bewijs.)

“Ik dacht aan al mijn beste vrienden, mijn familie — zoveel mensen van wie ik hou hebben hun leven lang geld, tijd en extreme emotie in dit team gestoken, ‘ legde mijn man onlangs uit. “Ik weet hoeveel het betekende voor niet alleen mezelf, maar ook voor hen allemaal. Ik werd gewoon overweldigd door de gedachte: ‘Wauw, we leefden allemaal om de Eagles een Super Bowl te zien winnen’, en ik verloor het volledig.

Het blijkt dat hij geen anomalie is. Sporthysterie is zo oud als tijd – mensen snikken, schreeuwen, juichen en vieren hun favoriete teams en atleten sinds de Olympische Spelen in het oude Griekenland.

Sport wordt, net als religie, lange tijd beschouwd als ‘het opiaat van de massa’. zoals Brian Uzzi, een professor in leiderschap en organisatieverandering aan de Kellogg School of Management van de Northwestern University, me vertelde. Voor velen is het veel meer dan een gek spelletje. En met name evenementen met een hoge inzet, zoals de Super Bowl, kunnen zeer reële, zeer sterke gevoelens oproepen.

Dus als je jezelf betrapt op huilen (gelukkige tranen, hopelijk) op Super Bowl Sunday, weet dat je in goed gezelschap bent. Er is een reden waarom sporten onze emoties in de war kan brengen – hier is waarom.

Mensen krijgen erg verbonden aan sportteams.

Het is geen geheim dat sporten behoorlijk intense emoties kan oproepen. Kijk naar een studie dat is de evaluatie van de emoties van sportfans ― of, beter nog, ga naar een wedstrijd ― en je zult merken dat mensen zich opgetogen voelen en trots als hun team wint en teleurgesteld of ronduit kapot als het verliest.

De belangrijkste reden waarom mensen zo opgewonden raken van het kijken naar games, is dat ze zich identificeren met het team dat speelt . Mensen identificeren zichzelf met hun gekozen team omdat het een gemeenschap of plaats vertegenwoordigt waar ze veel om geven.

Als het team goed presteert, straalt dit dus positief af op de fans, en door vereniging, geeft hen status en prestige, zei Uzzi. “Gehecht zijn aan een sportteam is een manier om je status te verhogen door je verbondenheid met het team”, zei hij.

Onderzoek toont aan dat hoe meer mensen zich identificeren met een team, hoe intenser hun emoties tijdens het spelen zijn. Fans nemen spelresultaten, winnen of verliezen, heel persoonlijk. Mensen kunnen bijvoorbeeld het gevoel hebben dat ze persoonlijk een onrechtvaardigheid (d.w.z. de scheids maakte wat slechte oproepen of het andere team heeft smerige acties uitgehaald) wanneer hun team verliest – maar wanneer het wint, hun trots en zelfvertrouwen stijgt.

“Mensen identificeren zich met hen en ze identificeren zich door hen — hun zelfgevoel, in deel kan worden opgebouwd door middel van sport,” zei Adam Berg, universitair hoofddocent bij de afdeling kinesiologie aan de Universiteit van North Carolina in Greensboro .

Icoon Sportswire via Getty Images

Wij een fysiologische reactie hebben wanneer een team waaraan we gehecht zijn succesvol is.

Sport brengt mensen samen.

Sport kijken heeft ook een enorme sociale component en mensen worden meer geïnvesteerd in het resultaat wanneer ze worden omringd door mensen die gepassioneerd zijn over het spel. Natuurlijk kan een game nog steeds vol drama zijn als je er alleen thuis naar kijkt, maar als je het in realtime met andere mensen speelt, bouw je spanning en opwinding op, zei Berg.

Samen met anderen naar een wedstrijd kijken brengt mensen samen en

versterkt hun band, een gevoel van verbondenheid creëren, zelfs als ze volslagen vreemden zijn. En wanneer een hele gemeenschap achter een team staat, versterkt dat de zelfidentiteit van mensen en hun gehechtheid aan het team, wat hun emotionele reacties verdiept, zei Uzzi.

Als Stephanie Preston, zei een professor in de psychologie aan de Universiteit van Michigan, mensen voeden zich met de emoties van anderen. Als we naar sport kijken, we leven mee met de spelers, coaches en andere fans.

Onderzoek laat zien dat mensen de emoties van nabije toeschouwers bij sportevenementen absorberen; deze emotionele besmetting is vergeleken met een rimpeleffect. Als het team waar je naar op zoek bent bijvoorbeeld scoort of een geweldig spel voltooit, zal de vrolijkheid zich van persoon tot persoon verspreiden via high-fives, gejuich en knuffels – net zoals de golf in een stadion. “In een horde schreeuwende fans zitten – of ze nu blij of verdrietig zijn – is besmettelijk”, zei Preston.

De inzet van het spel is belangrijk.

In het algemeen, meer high-stakes het spel is, de krachtigere emoties zullen zijn. Het is normaal dat je meer opgewonden raakt als je favoriete team tegen zijn grootste rivaal speelt of als het de grootste wedstrijd van het jaar is – à la de Super Bowl.

“Mensen zijn vooral geïnteresseerd als ze dicht bij nummer 1 staan, waardoor die finale kampioenschappen en bijna-ongelukken die nog verwoestender zijn dan een 4e plaats ,” zei Preston.

Maar zelfs als je niet de grootste fan bent van de teams die spelen, kun je nog steeds gevangen in het moment. Grote sportevenementen zoals de Super Bowl, het WK en de Olympische Spelen zijn ontworpen om opwindend te zijn en zijn gevuld met drama, zei Berg. Deze spellen zijn opgebouwd uit aanbevelingen en commercials, feesten en optredens tijdens de rust, waardoor ze inherent meer betekenis hebben voor mensen. Als gevolg hiervan worden onze emoties dieper.

In veel opzichten is het kijken naar een wedstrijd als de Super Bowl als het kijken naar een film. “Het is iets waar mensen zich in zullen laten meeslepen,” zei Berg. “Ze zullen erin meegesleurd worden, zelfs als ze niet op één lijn zitten met een bepaald team.”

Veel mensen stemmen af ​​uit liefde voor de sport of om atleten te zien strijden op super -hoge niveaus. Dat kan op zich al een ontzagwekkende, emotionele ervaring zijn. “Dat kan mensen ook ontroeren, zelfs als ze bij wijze van spreken geen hond in de strijd hebben”, zei Berg.

1745691613504114