Zijn saunapakken goed om vet te verliezen? Wat de wetenschap zegt | PowerliftingTechnique.com

[ad_1]

Het saunapak is een van die fitnessapparatuur waarvan de werkzaamheid bij het bereiken van verschillende gezondheids- en fitnessvoordelen fel wordt besproken. Een grote claim die veel gebruikers vaak maken, is dat het effectief is voor het verbeteren van gewichtsverlies en vetverbranding.

Dus zijn saunapakken goed om vet te verliezen? Saunapakken kunnen goed zijn voor het verliezen van vet, hoewel de hoeveelheid onderzoek die deze bewering ondersteunt, beperkt is. Saunapakken kunnen echter de fitnessresultaten verbeteren door het aantal calorieën dat u verbrandt iets te verhogen en uw cardiorespiratoire conditie te verbeteren, wat indirect het vetverlies kan verbeteren.

In dit artikel ga ik door wat een saunapak is, wat de wetenschap zegt over gewichtsverlies met een saunapak en alles wat je moet weten over wat het wel en niet kan doen.

Wat is een saunapak?

Een saunapak is een specifiek stuk fitnesskleding dat je draagt ​​tijdens het sporten om je meer te laten zweten. Het pak is gemaakt van waterdichte en luchtdichte materialen zoals neopreen, nylon of PVC.

Het pak kan je in een warmere omgeving brengen door te voorkomen dat het zweet verdampt, dat je anders zou kunnen afkoelen. Deze beperking van het verdampen van zweet zorgt ervoor dat de oppervlaktetemperatuur van je lichaam warmer wordt terwijl het moeite heeft om af te koelen, waardoor je nog meer gaat zweten.

Kun je afvallen met een saunapak?

Saunapak

Het simpele antwoord op deze vraag is ja, je kunt afvallen met een saunapak. Maar het belangrijkste om te onthouden is wat we verliezen als we op korte en lange termijn afvallen met een saunapak.

Toen het saunapak in de jaren 60 uitkwam, werd het geprezen als een musthave kledingstuk voor mensen die wilden afvallen. Het probleem was dat een groot deel van de mensen die het gebruikten zich er niet volledig van bewust waren dat het overgrote deel van het gewicht dat ze onmiddellijk verloren watergewicht was.

Laten we eens kijken naar de wetenschap van gewichtsverlies met een saunapak.

Onderzoek #1: Saunapakken produceren slechts iets betere gewichtsverliesresultaten bij volwassenen met overgewicht en obesitas

In een studie gefinancierd door de ACE (American Council of Exercise)testten onderzoekers een groep van 45 volwassenen met overgewicht tot zwaarlijvige (BMI boven de 25) die tussen de 18 en 60 jaar oud waren.

Het lichaamsvetpercentage van de mannen moest in dit experiment meer dan 22% zijn en het lichaamsvetpercentage van de vrouwen moest meer dan 32% zijn. De deelnemers werden in groepen verdeeld en kregen dezelfde trainingsroutine, maar de een droeg een saunapak en de ander niet.

De groep met saunapakken had een afname van het lichaamsgewicht van 2,6%, terwijl de groep die alleen trainde een afname van het lichaamsgewicht van 0,9% had. Het lichaamsvetpercentage daalde met 13,8% in de saunapakgroep, terwijl het met 8,3% daalde in de groep die alleen trainde.

Het is echter ook belangrijk om te beseffen dat deze studie een kleine steekproefomvang analyseerde met slechts 45 deelnemers. Ook in termen van absolute afname van het lichaamsvetpercentage zijn de verschillen tussen de twee groepen te verwaarlozen.

Studie #2: Het dragen van een saunapak tijdens HIIT verbrandt NIET significant meer calorieën

In nog een studie uit 2020, keken onderzoekers naar de onmiddellijke effecten van intervaltraining met hoge intensiteit met het gebruik van een saunapak. De onderzoekers analyseerden het energieverbruik (dwz verbrande calorieën) en het overtollige zuurstofverbruik na het sporten (EPOC, dat wil zeggen de hoeveelheid zuurstof die uw lichaam nodig heeft om af te koelen na het sporten).

Met het oog op gewichtsverlies moet u zich in een toestand bevinden die een negatieve energiebalans wordt genoemd, wat betekent dat u minder calorieën moet consumeren dan het niveau dat nodig is om uw huidige lichaamsgewicht en alle activiteiten die u doet te ondersteunen. Dit onderzoek kan ons een idee geven hoeveel meer energie je kunt verbranden met een saunapak.

De onderzoekers ontdekten dat trainen met een saunapak tijdens intervaltraining met hoge intensiteit een hoger energieverbruik met zich meebracht in vergelijking met het niet dragen van een saunapak. Toch resulteerde het slechts in een stijging van 23 kcal. Met zo’n verwaarloosbaar verschil toont deze studie aan dat een saunapak mogelijk niet ten goede komt aan gewichtsverlies.

Hoeveel gewicht kun je verliezen met een saunapak? (En duurt het?)

Met het saunapak kun je binnen één training flink afvallen. U kunt direct na het sporten in een saunapak tussen de 1 en 3 pond verliezen. Maar het probleem hiermee is dat het meeste watergewicht is. Dit betekent dat het gewichtsverlies niet lang genoeg kan duren om u te helpen op gewicht te blijven.

De reden waarom u het gewicht terugkrijgt, is dat u onmiddellijk daarna moet hydrateren. Je wilt gehydrateerd blijven omdat Onderzoek heeft aangetoond dat hydratatie belangrijk is om gewicht te verliezen. Als je uitgedroogd bent, wordt je vermoeider en daalt je stofwisseling.

Als je wilt afvallen, moet je je eerst richten op voeding. Bekijk onze gids op snijgewicht voor powerlifting. Zelfs als u geen powerlifter bent, kunt u veel van onze richtlijnen toepassen om u te helpen gewicht te verliezen.

Verbranden saunapakken meer calorieën?

Saunapakken kunnen u mogelijk helpen meer calorieën te verbranden, maar slechts een verwaarloosbare hoeveelheid. De manier waarop u op de lange termijn meer calorieën kunt verbranden door het gebruik van een saunapak, is door de verbeterde verbeteringen in uw cardiorespiratoire conditie, dat wil zeggen uw VO2max.

Dit kan ook de hoeveelheid training die u kunt doen verbeteren, waardoor u mogelijk meer calorieën verbrandt.

Voordelen van het dragen van een saunapak

Saunapak

Er zijn nog andere evidence-based voordelen van het dragen van een saunapak. Zij zijn:

Snel water afvallenVerbeterde VO2 maxBetere cardiovasculaire gezondheidVerbeterde warmte-acclimatiseringEfficiëntere opwarmingenBeter warmtebehoud bij koud weer

1. Snel gewichtsverlies door water

Het gebruik van een saunapak kan helpen bij het verliezen van watergewicht door u sneller te laten zweten dan zonder. Dit kan nuttig zijn voor verschillende mensen, met name atleten die gewicht moeten maken voor een wedstrijd in hun sport.

Veelvoorkomende voorbeelden zijn boksen en powerlifting, waarbij atleten aan een bepaald gewichtsbereik moeten voldoen voor hun gewichtsklassen.

Als je een powerlifter bent die probeert af te vallen om een ​​lagere gewichtsklasse te bereiken, kijk dan eens Powerlifting-snijprogramma: 7 regels om te volgen.

2. Verbeterde VO2 Max

Verscheidene studies hebben aangetoond dat de toevoeging van een saunapak aan uw eigen trainingsroutine, met name een die: cardiovasculaire oefeningenkan de verbetering van uw VO2 max, die een maat is voor uw cardiorespiratoire conditie, zelfs verbeteren.

Dit kan handig zijn voor mensen die hun uithoudingsvermogen willen verbeteren, zoals marathonlopers of andere atleten in andere sporten die uithoudingsvermogen vereisen.

3. Betere cardiovasculaire gezondheid

Het toevoegen van een saunapak in combinatie met regelmatige lichaamsbeweging kan uw cardiovasculaire gezondheid helpen verbeteren.

In een studieconcludeerden onderzoekers dat sporten in een saunapak de risicofactoren voor hart- en vaatziekten kan verminderen.

Vraagt ​​u zich af wat voor soort cardio het beste is om te doen naast powerlifting? Uitchecken 10 beste cardio voor powerlifters (wetenschappelijk onderbouwd).

4. Verbeterde warmte-acclimatisering

Het saunapak is geweest getoond om u te helpen zich aan te passen aan fysieke activiteit in de hitte. Dit maakt het een handig hulpmiddel voor mensen die zich voorbereiden om te gaan sporten of sporten in een ander land met een warmer klimaat.

Het kan echter niet volledig de aanpassingen die uw lichaam kan maken bij het uitvoeren van lichamelijke activiteit bij warm weer volledig nabootsen.

5. Efficiëntere warming-ups

Met het vermogen van het saunapak om uw vermogen om warmte af te voeren te verminderen, kan het een zeer effectief hulpmiddel zijn om te verminderen opwarmen tijden voor training, of het nu gaat om krachttraining, duurtraining of sporttraining.

Dit kan ongelooflijk handig zijn voor iedereen waar tijd een schaars goed is, zoals parttime atleten of mensen met drukke schema’s. Het biedt ook meer tijd die wordt besteed aan andere delen van de training.

6. Beter warmtebehoud bij koud weer

Er bestaat beter warmtebehoud met het gebruik van het saunapak. De lucht- en waterdichte eigenschap van een saunapak zorgt ervoor dat je zweet niet zo gemakkelijk verdampt, wat je anders zou helpen om af te koelen.

Om deze reden kan het erg handig zijn om het warmtebehoud tijdens trainingen bij koud weer te verbeteren. Als het je spieren langer warm kan houden, kan het ook je kans op blessures verkleinen.

Risico’s van het dragen van een saunapak

Het gebruik van een saunapak is niet zonder risico’s, aangezien er in het verleden gevallen zijn geweest waarin verkeerd gebruik ertoe heeft geleid dat atleten ernstig uitdrogen.

Deze extreme gevallen kunnen echter worden vermeden door een saunapak op de juiste manier te gebruiken – dat wil zeggen, niet in een warm klimaat, niet langer dan 60 minuten dragen, en niet gebruiken als u reeds bestaande aandoeningen heeft, zoals diabetes.

Als je een saunapak draagt, moet je altijd gehydrateerd blijven. U moet ook advies inwinnen bij een relevante gekwalificeerde medische professional voordat u een saunapak gebruikt of een trainingsprogramma volgt.

Risico op uitdroging

Het onvermogen van je zweet om te verdampen zorgt ervoor dat de temperatuur van je lichaamsoppervlakte van de huid daalt, wat je aanmoedigt om nog meer te zweten. Deze agressieve toestand kan je snel in een staat van uitdroging brengen.

U moet rehydrateren wanneer u uitgedroogd begint te raken. Mogelijke symptomen van uitdroging zijn vermoeidheid, lage concentratie, donkere en lage urineproductie, hoofdpijn en duizeligheid.

Risico op hyponatriëmie

Naast het waterverlies door extreem zweten door het dragen van een saunapak, verlies je ook elektrolyten, waaronder mineralen zoals natrium, kalium en magnesium.

Natrium is erg belangrijk voor het gezond functioneren van uw zenuwstelsel en spierstelsel. Wanneer u te veel elektrolyten uitput, loopt u het risico op hyponatriëmie.

U kunt symptomen van hyponatriëmie ervaren, zoals misselijkheid, braken, spierkrampen of -spasmen, verwardheid, prikkelbaarheid en lichamelijke zwakte.

Risico op hyperthermie

Het saunapak zorgt ervoor dat je niet veel warmte verliest en in combinatie met beweging kan je lichaam erg warm worden.

Dit kan leiden tot een aandoening die hyperthermie wordt genoemd en die verschillende stadia heeft, afhankelijk van hoe ernstig deze is, en symptomen kan vertonen die vergelijkbaar zijn met die van uitdroging.

Moet je een saunapak dragen?

Ja, u moet een saunapak dragen als u uw hartgezondheid en cardiofitness wilt verbeteren. Hoewel er beperkt onderzoek is om de werkzaamheid van het saunapak bij vetverlies met vertrouwen te ondersteunen, is het bewijs om het vermogen te ondersteunen om uw verbetering in cardiorespiratoire fitnessniveaus te verbeteren, het een zeer nuttig product.

Denk eraan om advies in te winnen bij een arts als u op het punt staat lichamelijke activiteiten te gaan ondernemen met een saunapak.

Aanvullende bronnen voor saunapakken

Resultaten van een saunapak (hier is hoeveel ik ben afgevallen)7 Voordelen van een saunapak en zijn ze het waard? Hoe een saunapak te wassen (wat NIET te doen)7 Beste saunapakken (geprobeerd en getest)Hoe een saunapak te gebruiken om te knippen Gewicht (stap voor stap)

Over de auteur: Norman Cheung ASCC, British Powerlifting Team Coach

Norman CheungNorman Cheung

Norman Cheung is een powerlifting en geaccrediteerde kracht- en conditioneringscoach onder de UKSCA. Hij coacht powerlifting sinds 2012 en is sinds 2016 IPF Team GB-coach. Hij heeft ervaring met het coachen van verschillende lifters, van beginners tot internationale medaillewinnaars en internationale universiteitsteams. Naast coaching is hij geïnteresseerd in het helpen van powerlifters om hun eerste stap in coaching te zetten. Hij runt momenteel zijn coachingdiensten bij strongambitionscoaching.com

Bron

[ad_2]


De Beste Aanbiedingen Sauna, Spa en Wellness Hotels

heerlijk avondje ontspannen in de sauna(1)

Sauna Deals ➡️
Wellness Hotels ➡️
Massage Deals ➡️
Spa Deals ➡️

SpaDag Home

Plaats een reactie